چکیده:
محیط نهادی و نقش عوامل نهادی در توسعه بازرگانی خارجی از موضوعهای بین رشتهای است که مورد اقبال قرار گرفته است. مطالعات میدانی نشان میدهد که سرمایه اجتماعی بر ورود و یا عدم ورود بنگاهها به بازرگانی خارجی تاثیر بسزایی دارد. در این راستا، در مطالعه حاضر، سرمایه اجتماعی به وسیله پرسشنامه کمّیسازی شده و پس از جمعآوری اطلاعات از مدیران عامل بنگاههای صادرکننده خشکبار، رابطه ورود به بازرگانی خارجی و سرمایه اجتماعی، آزمون شده است. جامعه پژوهش شامل دو گروه صادرکنندگان و بازرگانان داخلی خشکبار است که جمعا 40 پرسشنامه از این دو گروه جمعآوری گردید. نتایج نشان میدهد که اغلب بنگاههایی به بازاریابی خارجی خشکبار وارد میشوند که با مشتریان خارجی خود دارای روابط خانوادگی یا دوستیهای دیرینه هستند و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری با ورود بنگاهها به بازرگانی خارجی دارد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان میدهد اگرچه این سرمایه اجتماعی در استمرار صادرات مفید بوده است؛ اما موجب شده است که بنگاهها بیشتر با شیوه سنتی و مبتنی بر بازاریابی غیرفعال به امر صادرات مبادرت میورزند. برای غلبه بر این چرخه کارایی پایین، دولت میتواند از طریق تغییر در نهادهای رسمی و شیوههای اجرایی (مانند تضمین حقوق مالکیت نام تجاری، تشویق صادرکنندگان به شرکت در نمایشگاههای بینالمللی از طریق اعطای یارانه، بیمههای پوششی صادرات) و ایجاد شرایط نهادی مطمئن، از ایجاد نااطمینانی محیطی جلوگیری و بستر مطمئنی را برای ورود بنگاههای با بازاریابی فعال فراهم کند.
خلاصه ماشینی:
"البته، در این تعریف، از مزایای سرمایه اجتماعی برای جمع و گروه (همان طور که وی در تحلیل تفاوت رشد مناطق شمال و جنوب ایتالیا بیان میکند) غفلت شده است و میتوان این تعریف را به صورت زیر به عنوان تعریف کاملی برای سرمایه اجتماعی در نظر گرفت: ویژگیهای زندگی اجتماعی – شبکهها، هنجارها و اعتماد- که افراد را قادر میکنند با کارایی بیشتر برای تحقق اهداف فرد و گروه تلاش کنند (متوسلی و همکاران، 1390).
M. Gelauff این مطالعه بر جهت علیت تأکید ندارد؛ اما طبق مصاحبههای اولیه انجام گرفته و پرسشها به گونهای طراحی شده است که میتوان جهت علیت را از سرمایه اجتماعی به ورود به بازرگانی خارجی در نظر گرفت؛ اما برای به دست آوردن جهت علیت به طور دقیق، مطالعات بیشتری نیاز است.
منبع: یافتههای پژوهش جدول 6- روابط بنگاهها با طرفهای خارجی بازدید مشتریان خارجی از شرکت مهمان مشتریان خارجی شرکت در خارج تعداد درصد تعداد درصد سالی یک بار 13 65 16 80 به ندرت 4 20 4 20 اصلا 3 15 0 0 جمع 20 100 54 100 منبع: یافتههای پژوهش برای بررسی اهمیت سرمایه اجتماعی بر عدم ورود بازرگانان داخلی به عرصه صادرات خشکبار از پرسشنامه دیگری استفاده شد که در ادامه به توضیح نتایج آن پرداخته میشود.
(2002) "Social Capital: Prospects for a New Concept", Academy of Management Review, Vol. 27, No. 1, p 17-40.
Bradburn, Anton and Coakes, Elayne (2004) Intangible Assets and Social, Intellectual and Cultural Capital: Origins, Functions and Value.
(2013 ("Trust as Intangible Asset ‐ Enabling Intellectual Capital Development by Leadership for Vitality and Innovativeness" The Electronic Journal of Knowledge Management Vol. 11Issue 3 (p244‐255) available online at www."