Skip to main content
فهرست مقالات

هرمنوتیک و چگونگی ارتباط آن با هنر/ گفت و گو

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 62 تا 68)

خلاصه ماشینی:

"فارغ از تفسیر کیست که بتواند یک‌ اثر هنری را بفهمد؟ اگر کسی بتواند یک‌ اثر هنری را بفهمد، کسی است که آن را تفسیر کرده باشد به هر حال هرمنوتیک با هر معنا،در ارتباطی که با هنر دارد به این نکته اشاره می‌کند که‌ وقتی ما با یک اثر هنری روبه‌رو می‌شویم یا آن اثر را می‌فهمیم چه‌ اتفاقی می‌افتد؟آیا این اثر هنری‌ در ما نفوذ می‌کند؟آیا این نفوذ به‌ وسیله‌ی فهم مراد خالق اثر،صورت‌ می‌گیرد و یا بدون توجه به مراد خالق اثر نیز می‌تواند در من نفوذ کند؟آیا اثر یک نشانه است؟اگر نشانه است چه نوع نشانه‌ای است؟ آیا با نشانه‌های وضعی که تابع‌ مواضه است،برابر است؟در این‌ صورت یعنی اگر اثر هنری همچون‌ نشانه‌ای وصفی باشد تکوینی به‌ دنبال دارد یا ندارد؟یا اینکه اثر هنری تکوینا به نوع خاصی است و ما نمی‌توانیم آن را به وضع خودمان‌ دگرگون کنیم؟یعنی نشانه بودن‌ یک اثر هنری قابل وضع نیست، یعنی نمی‌توان آن را مانند چراغ‌ سبزی دانست که در یک جامعه‌ معنی«حرکت آزاد است»را دارد و در جامعه دیگر ممکن است معنی‌ دیگری داشته باشد. با توجه به اینکه زبان نمادین توانایی ویژه‌ای در برقراری ارتباط بین گوینده و شنونده دارد به گونه‌ای که‌ ادیان نیز از این زبان برای اشاعه‌ی آموزه‌های خودشان‌ استفاده می‌کنند شما تأثیر هنر،به خصوص سینما را در زندگی مردم چگونه می‌بینید؟ همان‌طور که اشاره شد تمثیل و نهاد دو وجهه دارند:یک روی آن‌ به زمین است و روی دیگر آن به آسمان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.