Skip to main content
فهرست مقالات

معماری هند و اسلامی، اجتماع نقیضین

نویسنده:

(10 صفحه - از 84 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : معماری، هند، اسلامی، معماری هند، معماری هندو اسلامی، مسجد، معبد، هنر، سبک معماری هندو اسلامی، سبک

خلاصه ماشینی:

"کلیه سنگ‌های استفاده شده در بنای این مسجد،از باقیم انده همان بتکده‌ها و معابدی است که به دست قطب الدین ایبک‌ ویران شده و گویی سازندگان آن از روی قصد و غرض و برای ثبت این‌ پیروزی تاریخی سنگ‌هایی را از معابد مذکور که حامل نقش و تصاویر اصنام و خدایان هند بود در دیوارهای مسجد نصب کرده‌اند. در یک سو دیوارهای سنگی زیبا مزین به‌ خطوط تزیینی نسخ و کوفی و گاهی نسخ مایل به کوفی بر جسم دیوارها و دروازه‌های بلند، با فرم‌های منحنی و دلپذیر و گنبدهای نیمه خراب،فضای‌ مسجد را تداعی می‌کند و در سوی دیگر ستون‌های سنگی‌ نوع گنبدهای عهد سلطنت دهلی‌ قوس‌های استفاده شده در بناهای عهد سلطنت دهلی حجاری شده،با نقوش تزیینی‌ ناآشنا و سرستون‌های نامأنوس‌ که سقفی سنگین و مسطح را به‌ دوش کشیده‌اند یاد بناهایی چون‌ پاسارگاد و تخت جمشید را در انسان زنده می‌کند و در این میان‌ روح انسان در کشمکش میان این‌ دو،تنها مدهوش عظمت و ابهت‌ بنا می‌ماند. منطقه‌ی تاریخی قطب با داشتن آثاری از ابتدای استقرار اساسی‌ حکام سلطنت دهلی یعنی سال‌های 1192 تا 1198(دوره ابتدایی بنای‌ مسجد قبة الاسلام)بنای شبستان مسجد،منار قطب و مقبره التوتمیش‌ در ایام سلطنت التوتمیش(27-1211)،دروازه‌ی زیبایی علایی به دست‌ علاء الدین خلجی(1316-1297 م)و بالاخره بنای زیبا و کوچک امام‌ ضامن‌6که زمان ساخت آن به سال 944 هجری(38-1537 م)باز می‌گردد، چون موزه‌ای کوچک سیر تحول معماری اسلامی را در هند در طی چند قرن نشان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.