Skip to main content
فهرست مقالات

معماری هند و اسلامی، اجتماع نقیضین

نویسنده:

(10 صفحه - از 84 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : معماری ،هند ،اسلامی ،معماری هند ،معماری هندو اسلامی ،مسجد ،معبد ،هنر ،سبک معماری هندو اسلامی ،سبک ،منار قطب ،قطب ،سبک معماری هند ،ساخت ،شیوه و سبک معماری هندو ،دهلی ،تاریخ ،خدا ،سنت ،تحولات شکل‌گیری سبک معماری هندو ،دروازه‌ی ،معماری اسلامی ،معماری هندو اسلامی آمیزش ،سنت معماری هندویی با خطوط ،شهر ،هنر معماری ،میان هنر معماری اسلامی ،شیوه‌ی ،معماری ابنیه هند تحول ،شیوه‌ی معماری سنتی هند

خلاصه ماشینی:

"کلیه سنگ‌های استفاده شده در بنای این مسجد،از باقیم انده همان بتکده‌ها و معابدی است که به دست قطب الدین ایبک‌ ویران شده و گویی سازندگان آن از روی قصد و غرض و برای ثبت این‌ پیروزی تاریخی سنگ‌هایی را از معابد مذکور که حامل نقش و تصاویر اصنام و خدایان هند بود در دیوارهای مسجد نصب کرده‌اند. در یک سو دیوارهای سنگی زیبا مزین به‌ خطوط تزیینی نسخ و کوفی و گاهی نسخ مایل به کوفی بر جسم دیوارها و دروازه‌های بلند، با فرم‌های منحنی و دلپذیر و گنبدهای نیمه خراب،فضای‌ مسجد را تداعی می‌کند و در سوی دیگر ستون‌های سنگی‌ نوع گنبدهای عهد سلطنت دهلی‌ قوس‌های استفاده شده در بناهای عهد سلطنت دهلی حجاری شده،با نقوش تزیینی‌ ناآشنا و سرستون‌های نامأنوس‌ که سقفی سنگین و مسطح را به‌ دوش کشیده‌اند یاد بناهایی چون‌ پاسارگاد و تخت جمشید را در انسان زنده می‌کند و در این میان‌ روح انسان در کشمکش میان این‌ دو،تنها مدهوش عظمت و ابهت‌ بنا می‌ماند. منطقه‌ی تاریخی قطب با داشتن آثاری از ابتدای استقرار اساسی‌ حکام سلطنت دهلی یعنی سال‌های 1192 تا 1198(دوره ابتدایی بنای‌ مسجد قبة الاسلام)بنای شبستان مسجد،منار قطب و مقبره التوتمیش‌ در ایام سلطنت التوتمیش(27-1211)،دروازه‌ی زیبایی علایی به دست‌ علاء الدین خلجی(1316-1297 م)و بالاخره بنای زیبا و کوچک امام‌ ضامن‌6که زمان ساخت آن به سال 944 هجری(38-1537 م)باز می‌گردد، چون موزه‌ای کوچک سیر تحول معماری اسلامی را در هند در طی چند قرن نشان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.