Skip to main content
فهرست مقالات

ادراک نمادین در معماری کاخ عالی قاپو

نویسنده:

(9 صفحه - از 110 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : معماری، معماری کاخ عالی‌قاپو، نمادین، کاخ عالی‌قاپو، ادراک نمادین در معماری، ادراک، هنر، بیان نمادین در طراحی معماری، معنا، فرم‌های نمادین

خلاصه ماشینی:

"ادراک نمادین در معماری کاخ عالی‌قاپو رضا افهمی* بیان نمادین در طراحی معماری با به کارگیری نشانه‌های نمادین، که قادر به انتقال مفاهیم از طریق سازمان معنایی از پیش تبیین شده‌ی‌ خود می‌باشند،و بهره‌گیری از حجم و فضا برای ایجاد یک احساس و ادراک دارای بیان نمادین؛که منجر به القای معنا می‌گردد،میسر خواهد شد در این مقاله،کاخ عالی‌قاپو به عنوان یک نمونه از هنر متعالی‌ از نظر سازمان حجمی،ارتباط فضایی با فضای میدان و مسیرهای‌ پیرامونی به منظور القای حس یک معماری نمادین حکومتی،مورد بررسی قرار گرفته است. 2 بنابراین،بیان نحوه‌ی نمادین پردازی در بنای کاخ عالی‌قاپو اصفهان‌ به عنوان یک نمونه از هنر متعالی واجد معانی اجتماعی و نحوه‌ی بیان‌ نمادین موجود در طراحی این بنا در عرصه‌ی طراحی فرم و فضا،فارغ‌ از هر گونه توجه به نشانه‌های نمادین و صرفا از دیدگاه ادراک حجم و فضا و ارتباط آن با میدان نقش جهان،موضوع مقاله‌ی حاضر را تشکیل‌ می‌دهد. با اینکه نمونه معماری‌ حکومتی مشابه آن در دوره قاجاریه نیز ساخته شد،ولی به دلیل عدم دقت‌ معماران ایرانی عصر صفوی با تدبیر خود و با ادراکی جامع‌ از نماد پردازی از طریق تأثیر گذاری‌ بر احساسات و پدید آوردن نوعی‌ نشانه‌شناسی‌ دارای امکان تعبیر شخصی و فاقد نیاز به ارجاعات تاریخی، مذهبی یا فلسفی‌ توانسته‌اند نوعی‌ از معماری را که در زمان خود بی‌همتا بوده است پدید آورند در پیوند میان ساختار و معانی مورد نظر معمار به عنوان مهم‌ترین مسئله‌ در طرح‌ریزی بنا،که مواردی از آن‌ در بالا ذکر شد؛این بناها فاقد قدرت‌ تاثیر گذاری مشابه کاخ عالی‌قاپو بوده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.