Skip to main content
فهرست مقالات

اسب و سوار در هنر ساسانی

نویسنده:

(7 صفحه - از 148 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : اسب، ساسانی، هنر، سوار در هنر ساسانی، اساطیر، هنر ساسانی، انتشارات دانشگاه تهران، شاه، اسب و سوار، شکار

خلاصه ماشینی:

"اسب و سوار در هنر ساسانی شروین فریدنژاد* پژوهش حاضر نگاهی است به نقش اسب‌ و سوار در هنر ساسانی و به ویژه شناخت‌ نقش‌های جام‌های سیمین و زرین و نقش برجسته‌های کنده شده در دل‌ سنگ‌ها در این دوره. به دلایل‌ گوناگونی چون ارزش و تقدس سوار و اسب و پیوستگی آن با باورهای‌ اساطیری و خویشکاری ایزدان و از سوی دیگر اهمیت آن،به عنوان فعالیت‌ و سرگرمی ویژه‌ی شاهان و نشانی از پهلوانی و دلیری،از موضوعات اصلی‌ هنر ایران و به ویژه هنر ساسانی بوده است. 12 صحنه‌های جنگ و تاج‌گیری دیگر موضوع مهم مرتبط با نقش اسب و سوار در هنر ساسانی که‌ بخش بزرگ تصاویر نقش برجسته‌ها و سنگ نگاره‌ها را در بر می‌گیرد، صحنه‌های جنگ و تاج‌گیری است. 13 ویژگی‌های پیکره‌ها پیکره‌های سواران نیز پس از بررسی نقش برجسته‌ها و تصاویر،بیننده‌ را به اصول و ویژگی‌هایی راهنمایی می‌کند که چون یک مدل ویژه‌ی‌ زیبایی شناسانه در تمامی نقوش به کار گرفته شده است و خود نشانی است‌ از خودآگاهی هنرمند در ساخت یک بنیان سبک شناسانه و یک مدل‌ هنری. -شانه‌های پهن،کمر باریک و بزرگی جثه‌ی سوار نسبت به‌ اسب از جمله‌ی زیبایی‌شناسی خاص پیکره‌های ساسانی‌ است که استمرار این سنت را در مکتب پیکره نگاری درباری‌ عصر قاجار به خوبی می‌توان دنبال کرد. به این‌ تربیت هنرمند بدون توجه به وضعیت واقعی اسب در حال تاخت، وضعیتی مناب با ترکیب‌بندی کلی صحنه و با زیبایی‌شناسی‌ خاص خود پدید آورده است که نشانی از یک شیوه‌ی هنری‌ برنامه‌ریزی شده دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.