Skip to main content
فهرست مقالات

هندسه، نقش و تزیین در معماری اسلامی (طومار توپقاپی)

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"این معرفی و تحقیق و توضیحات آن،معماران علاقه‌مند به پیگیری مباحث نظری‌ و اندیشه‌ی ترسیمی گذشته را امیدوار کرده که آرام آرام نقشه‌های‌ دیگری نیز از آنجا و دیگر قفسه‌های کتابخانه‌ها بیرون آورده و چشم‌ ما را به دنیایی باز نماید که مدت‌ها در انتظارش بودیم،دنیایی که‌ نوع نگاه معماران به عمارت در لحظه‌ی تولد و تولید معماری را بر ملا می‌نماید. مترجم محترم کتاب نیز اظهار امیدواری نموده که این‌ کتاب بتواند سر منشأ تحولی‌ در این گونه مطالعات باشد، چگونگی تهیه نقشه نیز مبحث‌ دیگری است که نویسنده به‌ آن پرداخته است؛نقشه‌ی مدور بغداد نیز که بعدها برای قیصر فرستاده می‌شود در بیان نجیب‌ اوغلو به درستی این گونه بیان شده که قیصر پس از دیدن نقشه‌ها گفته بود:«نقش جایی که‌ نیکوتر از این ساخته باشند، هرگز ندیده‌ام. همه‌ی این موارد سنت‌ معماری‌ ایران از دو سو در رنج‌ است:مباحث‌ نظری محض‌ و چگونگی‌ تهیه نقشه می‌تواند و توانسته است که‌ زمینه‌ها و روزنه‌های جدیدی را برای بحث جدی ایجاد نماید. نقوش این‌ طومار که بیشتر برای معماری‌ مبتنی بر آجر و کاشی تهیه شده‌ است آن را از سنت معماری‌ عثمانی که بنایی سنگی را تمرین‌ و تجربه می‌کرده است،متمایز نموده و با این استدلال‌ احتمال تهیه‌ی آن را در ایران یا جایی در شرق تأیید می‌نماید. متمایز نموده و با این استدلال‌ احتمال تهیه‌ی آن را در ایران یا جایی در شرق‌ تأیید می‌نماید طومار توپقایی،اواخر قرن نهم/پانزدهم یا اوایل قرن دهم/شانزدهم،مرکب و رنگ روی کاغذ،استانبول،کتابخانه‌ی کاخ-موزه‌ی توپقایی-نسخه‌ی خطی شماره‌ی 6591 H لحاظ موضع گیری صریح اشاره‌ای جدی ندارد یا اینکه خود را درگیر آن نکرده است،اگر چه روح کلام او این است که همه‌ی هنر اسلامی‌ و از جمله معماری تزیین صرف نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.