Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تحول کتابت قرآن تا سده ی هشتم هجری (دوره ی ایلخانی)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کتابت ،قرآن ،تذهیب ،سیر تحول کتابت قرآن ،کتابت قرآن ،کتاب ،هجری ،خط ،کاغذ ،هنر ،رنگ ،سده‌ی هشتم هجری ،دوره‌ی ایلخانی ،اسلامی ،تزیین ،خوشنویسی ،کتابت دوران اسلامی ،خط کوفی ،قلم ،متن ،کاتبان ،اواخر دوره‌ی ایلخانی تزیین جلدها ،مذهب ،قرآن‌های دوره‌ی ایلخانی ،کتابت متن آیات از خطوط ،نوشتن ،قرن هشتم هجری ،زیبایی ،متن آیات از خطوط کوفی ،اواخر دوره‌ی ایلخانی

خلاصه ماشینی:

"چهارم اینکه،به صورت کلی در هیچ یک از قرآن‌های‌ دوره‌ی ایلخانی برای کتابت متن آیات از خطوط کوفی و رقاع‌ استفاده نشده است و کاربرد خط تعلیق مربوط به آثار متعلق به‌ اواخر این دوره یعنی نیمه‌ی دوم سده‌ی هشتم هجری می‌باشد. ق. کراهت نقاشی سبب شد تا مسلمان به جانب تذهیب و اسلیمی سازی روی آورند که در فرهنگ و تمدن‌ ایران سابقه‌ای طولانی‌ داشت،با این توضیح که‌ نقوش تزئینی از نوشته‌ها متمایز و صرفا جدا کننده‌ی‌ سوره‌ها،آیه‌ها و سجده‌ها بودند و از آنجا که تذهیب‌ رابطهء مستحکمی با خط و خوشنویسی داشت لذا هنرمندان در تعالی آن سعی بسیار می‌کرده‌اند»(وفادار مرادی، ص 74) هنرمندان مسلمان جدا از خط،از هر نکته‌ای که موجب کمال‌ و زیبایی کتابت می‌شد،استفاده می‌کردند،نه تنها صحافی ظریف‌ و مینیاتورهای درخشان،بلکه سراوح‌های عالی با جلوه و جمال در آغاز کتاب‌ها و با استادی تذهیب می‌شد و چون کتابت قرآن نزد مسلمانان جزء مهم‌ترین هنرها بود بزرگترین طراحان را برای تزیین‌ کتاب دعوت می‌کردند. در قرن چهارم با ابداع انواع دیگر خط توسط ابن مقله و اصلاحات بنیادین او، باعث شد تا از خطوط دیگری جز کوفی در کتابت قرآن استفاده شود و در قرن پنجم نیز ابن بواب قواعدی برای هر چه بهتر نوشتن خط تدوین کرد و نوشتن خطوط شش گانه را به شکل کلاسیک خود بسیار نزدیک ساخت‌ و از این زمان بود که تذهیب به شکل جدی،متین و منسجم‌تر وارد کتابت‌ شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.