Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تحول کتابت قرآن تا سده ی هشتم هجری (دوره ی ایلخانی)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کتابت، قرآن، تذهیب، سیر تحول کتابت قرآن، کتابت قرآن، کتاب، خط، کاغذ، هنر، رنگ

خلاصه ماشینی:

"چهارم اینکه،به صورت کلی در هیچ یک از قرآن‌های‌ دوره‌ی ایلخانی برای کتابت متن آیات از خطوط کوفی و رقاع‌ استفاده نشده است و کاربرد خط تعلیق مربوط به آثار متعلق به‌ اواخر این دوره یعنی نیمه‌ی دوم سده‌ی هشتم هجری می‌باشد. ق. کراهت نقاشی سبب شد تا مسلمان به جانب تذهیب و اسلیمی سازی روی آورند که در فرهنگ و تمدن‌ ایران سابقه‌ای طولانی‌ داشت،با این توضیح که‌ نقوش تزئینی از نوشته‌ها متمایز و صرفا جدا کننده‌ی‌ سوره‌ها،آیه‌ها و سجده‌ها بودند و از آنجا که تذهیب‌ رابطهء مستحکمی با خط و خوشنویسی داشت لذا هنرمندان در تعالی آن سعی بسیار می‌کرده‌اند»(وفادار مرادی، ص 74) هنرمندان مسلمان جدا از خط،از هر نکته‌ای که موجب کمال‌ و زیبایی کتابت می‌شد،استفاده می‌کردند،نه تنها صحافی ظریف‌ و مینیاتورهای درخشان،بلکه سراوح‌های عالی با جلوه و جمال در آغاز کتاب‌ها و با استادی تذهیب می‌شد و چون کتابت قرآن نزد مسلمانان جزء مهم‌ترین هنرها بود بزرگترین طراحان را برای تزیین‌ کتاب دعوت می‌کردند. در قرن چهارم با ابداع انواع دیگر خط توسط ابن مقله و اصلاحات بنیادین او، باعث شد تا از خطوط دیگری جز کوفی در کتابت قرآن استفاده شود و در قرن پنجم نیز ابن بواب قواعدی برای هر چه بهتر نوشتن خط تدوین کرد و نوشتن خطوط شش گانه را به شکل کلاسیک خود بسیار نزدیک ساخت‌ و از این زمان بود که تذهیب به شکل جدی،متین و منسجم‌تر وارد کتابت‌ شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.