Skip to main content
فهرست مقالات

تحول هنر کتیبه نگاری عصر صفوی با توجه به کتیبه های صفوی مجموعه ی حرم مطهر امام رضا (ع)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هنر کتیبه نگاری عصر صفوی، کتیبه‌های صفوی مجموعه‌ی حرم مطهر، کتیبه‌ها، صفوی مجموعه حرم مطهر امام، مجموعه حرم مطهر امام رضا، تحول هنر کتیبه نگاری عصر، صفوی، هنر، نگاری عصر صفوی با توجه، تزیین

خلاصه ماشینی: "8 یکی از مهم‌ترین هنرهایی که در این دوره به اوج ترقی و تکامل‌ در کتیبه‌های صفوی مورد بررسی،از خط ثلث بیشتر برای نوشتن آیات قرآنی، روایات و احادیث عربی‌ و متن‌های مربوط به‌ مرمت بناهای دوره‌های‌ قبل و از خط نستعلیق نیز بیشتر برای نوشتن اشعار با ذکر نام کتیبه نویس‌ در انتهای کتیبه‌ها استفاده‌ شده است دست یافت،هنر خوشنویسی است. در این‌ دوره،از خطوط بنایی که در ادوار قبلی سهم قابل ملاحظه‌ای در نوشتن کتیبه‌ها داشت،کمتر استفاده می‌شد که مهم‌ترین علت آن را تصویر 3:ابتدای کتیبه سر در ورودی شبستان غربی مسجد گوهرشاد می‌توان در توسعه و پیشرفت کاشی کاری و استفاده‌ی فراوان آن در انواع و قسمت‌های مختلف بناهای دوره‌ی صفوی جست و جو کرد. در کتیبه‌های صفوی مورد بررسی،از خط ثلث بیشتر برای نوشتن آیات‌ قرآنی،روایات و احادیث عربی و متن‌های مربوط به مرمت بناهای‌ دوره‌های قبل و از خط نستعلیق نیز بیشتر برای نوشتن اشعار یا ذکر نام کتیبه نویس در انتهای کتیبه‌ها استفاده شده است. بهترین نمونه‌ی آن را می‌توان در کتیبه‌ی بالای‌ در ورودی ایوان غربی صحن انقلاب از طرف بست بالا،مشاهده کرد، (شکل 4) برای تزیین برخی دیگر از کتیبه‌ها،از کتیبه‌ای به رنگ و خطی‌ دیگر در اطراف کتیبه‌ی اصلی استفاده شده که اغلب رنگ زمینه‌ی‌ کتیبه‌ها نیز در این مورد متفاوتند. خط ثلث اگر چه در ادوار قبل نیز مورد استفاده بود اما در این دوره خط رایج‌ اکثر کتیبه‌ها می‌شود،به خصوص که‌ با هنرمندی دو استاد بزرگ ثلث نویس این عصر یعنی علیرضا عباسی‌ و محمد رضا امامی به اوج هنری خود می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.