Skip to main content
فهرست مقالات

سهم خراسان در پیدایش، رواج، رشد و تعالی هنر ایرانی- اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خراسان، هنر، نیشابور، ایران، اسلامی، معماری، موزه‌ی دوران اسلامی ایران، خط کوفی، تیموری، هنر فلز کاری خراسان

خلاصه ماشینی:

"سهم خراسان در پیدایش؛رواج،رشد و تعالی هنر ایرانی-اسلامی قدیر افزون* مقدمه هنر اسلامی دست آوردی قابل توجه و اثر بخش در حوزه‌ی فرهن گو تمدن‌ ایران است امری که احیاء،دوام،توسعه و سرنوشت آن در دوران معاصر بی‌تردید به‌ بررسی همه جانبه‌ی آن از حیث تاریخی(فلسفه‌ی وجودی و ضرورت شکل گیری، دایره‌ی معانی و مفاهیم،تکنیک و ابعاد زیبایی شناختی،مکانیزم و کارکرد آن)، تدوین یک سیاست عالمانه به نفع جامعه‌ی هنری و فرهنگی و مدنیت جهانی و در نهایت فراهم آوردن شرایط اعمال این برنامه و سیاست‌ها بستگی دارد. این بنا نماد بهره‌مندی عالمانه و هنرمندانه‌ی معماران ایرانی از فرهنگ و هنر اسلامی‌ قرن هفتم هجری با حمله‌ی ویرانگرانه‌ی مغول‌ به ایران،تاثیر منفی و مخرب بی‌سابقه‌ای بر فرهنگ و هنر ایران و بالطبع خراسان گذاشت‌ خراسان بزرگ یکی از مهم‌ترین مراکزی بود که بیشترین آثار این‌ تخریب و ویرانی را در نتیجه حمله‌ی مغول تجربه‌ کرد و تقریبا همه‌ی‌ نخبگان هنری و علمی و فکری خراسان به غرب‌ ایران پناه بردند و تطبیق آن با هنر معماری پیش از اسلام(بومی)ایران است یعنی تلفیق‌ فرهنگ و هنر اصیل ایرانی با اسلام و در نتیجه تکوین مکتبی نوین و در عین حال با شکوه در عرصه‌ی هنر و معماری ایران اسلامی. کتیبه‌ی ردیف 1-(روی گردن ظرف)العزو البقاو المدحه و الثنا و الرافعه و الغنا و البقالصاحبه کتیبه‌ی ردیف 2-(روی پایه‌ی ظرف)العزو البقاو المدحه و الثنا و الرافعه و العلو کتیبه‌ی ردیف 3-(داخل دهانه‌ی گلدان)صاحبه و مالکه‌ محمود بن علی ماسکان عمل محمد بن عثمان بن حسنکان اسفراینی بتاریخ اوائل شهر الله المبارک رمضان سنه سته و ستین و ستمایه/ سال ساخت این گلدان که در مجموعه‌ی ونایی موزه‌ی دوران‌ اسلامی به ثبت رسیده(به دست آمده از غرب ایران)666 هجری و چنان چه از پسوند مکانی نام سازنده‌ی آن مشخص است،هنرمند فلزکار اهل اسفراین(یا حداقل اصالتا)خراسانی بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.