چکیده:
حکمرانی خوب، نظریه جدیدی است که به دنبال پدیدساختن نهادهایی است که به دولت در انجام وظیفههای خود مبنی بر فراهمساختن وضعیت بهتر و رفاه بیشتر برای مردم کمک کند. هدف اصلی تحقیق پیش رو طراحی مدل حکمرانی خوب از عهدنامه مالک اشتر با استفاده از روش دادهبنیاد و مقایسه مولفههای حکمرانی خوب مورد نظر بانک جهانی با نتیجههای حاصل است. روش تحقیق این مطالعه وصفی تحلیلی بوده و برای استخراج اصول حکمرانی خوب از عهدنامه مالک اشتر، روش دادهبنیاد استفاده شده است. نتیجههای مطالعه نشان داد که دیدگاه امام علی7 درباره حکمرانی خوب گرچه عنصرهای مشترکی با نظریه حکمرانی خوب بانک جهانی داشته و هر دو حقیقت واحدی از حکمرانی خوب در نظر دارند؛ حال آنکه روشهای رسیدن به حکمرانی خوب در دو دوره به علت تفاوتهای ساختاری هر زمان متفاوت است. افزون بر این نکتههای مورد توجه حضرت علی7 بوده است که در بانک جهانی توجهی به آنها نشده و آن توجه به تقوا و عبودیت است و نیز حضرت علی7 دو منبع قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم6 را به عنوان منابع مستحکم دینی برای رفع مشکلها در نامه مالک اشتر معرفی میکنند که در بانک جهانی چنین منابعی وجود ندارد و دستورهای حکومتی آنها از عقل بشری برگرفته است که به مرور زمان نامعتبر و متغیر خواهد بود.
Good governance is a new theory that tries to create institutions which would help the government carry out its responsibilities in providing the public with better conditions and enhanced prosperity. The main objective of this research is to design a good governance model on the basis of Malik-Ashtar letter, using grounded theory method and comparing the results with the World Bank's good governance principles. The research method adopted here is the descriptive-analytical one, and in order to extract the good governance principles from Malik-Ashtar letter, we have used the grounded theory approach. The results show that although there are some common elements between Imam Ali’s view on good governance and the world bank’s relevant theory, and both of them consider a same truth about the subject, but, due to the structural time differences, the methods adopted in the two periods are different with each other.
Furthermore, Imam Ali (a.s.) has paid attention to some such facts as piety and devotion which the World Bank has not, and besides that, Imam Ali (a.s.), in the Letter, introduces Holy Quran and Prophet Mohammad’s tradition as two firm sources of religion in order for the problems to be solved - sources which the world bank doesn’t exploit, as its governing commands are taken from human reason and in the course of time will be variable and unreliable.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3: کدگذاری انتخابی مؤلفهها بعدها متغیر وابسته (موضوع) بندگی و ارتباط با خداوند متعال( مبارزه با فساد حکمرانی خوب انجام اعمال عبادی مقابله با هوای نفس توجه به روابط افراد در آفرینش (عدم تبعیض) عدم برتری رئیس و حکمران سلب امتیاز از افراد فرصتطلب تأثیر حکومت فاسد بر رعیت توجه به نیازهای حکومتیان توجه به حسن سابقه در انتخاب کارگزاران حکومتی توجه و زیر نظر داشتن اعمال حکومتیان مراقبت پنهانی از افراد حکومتی و توجه به آثار آن دورکردن افراد ناشایست از حکومت برخورد قاطع با مفسدان ارتباط رئوفانه با مردم پدیدساختن ثبات در جامعه پرهیز از ظلم و توجه به آثار آن صلح با دشمن و توجه به آثار آن توجه و رسیدگی به امور مردم اتخاذ سیاستهای صحیح به وسیله دولت رفع حاجتهای مردم در اسرع وقت رفتار منصفانه داشتن با اعتدال عملکردن جلب رضایت عمومی توجه ویژه به مستمندان و نیازمندان لزوم رسیدگی شخصی حکمران به برخی امور عدم غفلت از یتیمان و سالخوردگان آباد کردن و رونقدادن به شهرها توجه به اعطای حق اهتمام به انجام به موقع کارها معیارهای انتخاب اصلح دوری از افراد نالایق جمعآوری مالیاتهای حکومتی اهمیت خراج و مالیات در کشور توجه به موقعیت مالیاتدهندگان توجه به آبادانی در جمعآوری خراج آمادگی برای دفاع از کشور مراقبت همیشگی از دشمن شاخصهای جلب اعتماد رعیت تحت نظارت مردم قرار داشتن حکومت پنهاننبودن از مردم و توجه به عواقب آن شفافسازی و توضیح اعمال حکمران برای رفع بدگمانی رعیت مراجعه به قرآن کریم و سنت احترام مردم و دولت به قوانین مجازات افراد خاطی عمل بر اساس عدالت احترام و توجه به آداب و رسوم خوب گذشتگان نظارت بر بازار عبرتآموزی از حکومتها، سنتها و روشهای پسندیده پیشین پدیدآوردن نظام مشورتی تنظیم مناسب قوانین منبع: یافتههای تحقیق."