Skip to main content
فهرست مقالات

دیگران جرأت دانستن در برزخ مدرن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : برزخ، فیلم، کریس، مدرن، مرگ، وحشت، شناخت، ارواح، اسطوره‌ی، جرأت دانستن در برزخ مدرن

خلاصه ماشینی: "همه‌ی نشانه‌های ترس آفرین* سویه‌ای دیگر می‌یابند،سویه‌ای که با دلالت‌های این ساحت دوم همخوانی دارد: دیگران در فیلم ترس آورند همچنان که مسأله‌ی دیگر (rehtO) در جهان ماقبل‌ مدرن ناپذیرفتنی بود؛یا برزخ،به عنوان یکی از مضمون‌های مکرر،جز اشاره به‌ موقعیت بینابینی معرفت در جهان ما بعد مدرن‌ نیست،زیرا عدم قطعیت در دوران مدرن،خود اصلی‌ترین نمود برزخ است. کریس دیگر به هیچ چیز نمی‌تواند تکیه‌ کند،او باید خود دستگاهی برای تفسیر آن جهان بسازد و به تنهایی مسیر شناسایی آن را طی کند زمانی که او در نمی‌یابد بعضی چیزها ذاتا ناشناختنی‌اند و قطعیت در جهان مدرن،برای بسیاری از امور،به ویژه مرگ کارآیی ندارد و عدم شناخت خود را پذیرفته و به شناخت‌ دیگری دست می‌یابد،آرام می‌گیرد. اما نکته این جاست،او چه چیز را در باره‌ی جهان فراسومی می‌شناسد؟هیچ‌ چیز را در پایان گویی هنوز در ابتدای راه‌ هستیم،هنوز چیزی را نمی‌شناسیم،اهمیت‌ مدرن فیلم در این نکته نیز نهفته است که‌ «دیگران»ظاهرا فیلمی در باره‌ی مرگ و جهان پس از آن است،اما در انتهای چیزی بیش از آنچه در ابتدا می‌دانستیم،نمی‌دانیم، کریس هنوز نمی‌داند برزخ کجاست،ما می‌دانیم پدر مرده است،اما با این همه هنوز از آنان جداست،شاید باز گاهی پیدا شود و باز غیب شود. برای مردگان، زندگانی در حکم دیگران‌اند و برای زندگان بالعکس،با آخرت شناسی فیلم اگر چه‌ مدرن است،اما غیر دینی‌ نیست،زیرا به هر حال‌ هستی انسان را با مرگ‌ تمام شده نمی‌پندارد و می‌کوشد جهان فراسو را خلق کند این تفاوت که در این جا مردگان به‌ حیات و حقوق دیگران واقف می‌شوند و زیستن در کنار آنان را می‌پذیرند، اما زندگان دیگران را درک نمی‌کنند و از همین‌رو وحشت زده از خانه‌ می‌گریزند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.