Skip to main content
فهرست مقالات

قالی و نماد

نویسنده:

(14 صفحه - از 104 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : قالی، نماد، هنر، نگاره، بته، سرو، ساواستیکا، آتش، قالی و نماد، دور

خلاصه ماشینی:

"نیز از همین‌ زمان است که با فراموش شدن ممنوعیت تصویری نقش انسان و حیوان‌ زدن،ایرانیان در کنار این برگ‌ها و گل‌ها،از نقش‌های بر گرفته شده از شکار امیران یا نزاع آنان با خصم،در قالی‌های خود استفاده می‌کنند در کنار این تصاویر رئالیستی‌5،گاه نیز با جنبه‌های سوررئال فیگوراتیو6 روبه روییم،که می‌توان از آنها به مثابه‌ی عینی شدن باورهای اسطوره‌ای یک تمایز بین نماد و نشانه این است که‌ ارتباط دو سر نشانه از امری ذاتی به یک ساحت‌ دیگر که می‌تواند ساحتی‌ توافقی یا اسطوره شناختی‌ باشد تقلیل پیدا می‌کند. از متداول‌ترین نمادها در قالی ایران،چوب دو شاخه،مربعی که یک سر آن بار است(باب یا در)،نوک یک پیکان،دو خط زیگزاگ موازی که سه‌ گلوله‌ی کوچک روی آن قرار گرفته است،درخت که نمادی مقدس بوده‌ است،بته جقه،نگاره‌های خاصی از حیوانات که دارای جنبه‌های نمادین‌ بوده‌اند،چونان خروس و طاووس،چلیپا یا صلیب که بیشتر در قالی‌های تأویل نمادها آن گاه‌ مشکل‌تر می‌شود که‌ یک سر نشانه،یعنی‌ سویه‌ی پنهان آن‌ همواره ثابت مانده‌ است و سوی دیگر آن‌ یعنی آنچه به چشم‌ می‌آید در گستره‌ی‌ تاریخ اندک اندک‌ تحول پیدا کرده و دگرگون شده است‌ تا بدان حد که گاهی‌ از حیطه‌ی نماد بیرون‌ آمده یا تبدیل به‌ نمادی دیگر شده است بافت قفقاز دیده شده است،و نمادهایی که محققان در مورد مجاز بودن آنها اختلاف نظر دارند -چون اشکال S و Y مانند-و تندر و آذرخش،که شاید نشانه‌ی‌ حمله چنگیزخان مغول باشد،را می‌توان نام برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.