Skip to main content
فهرست مقالات

تحرک اجتماعی ضد قهرمان های فیلم ایرانی (1347- 1357ه.ش)

نویسنده:

(9 صفحه - از 138 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، اجتماعی، تحرک اجتماعی ضد قهرمان‌های، تحرک اجتماعی، ایران، فیلم سازان، فریدون گله، تحرک اجتماعی ضد قهرمان‌های فیلم، فیلم‌های ایرانی، سیاسی

خلاصه ماشینی: "این فیلم سازان متأثر از سینما گران برجسته‌ی دنیا،فیلم‌های تاریخی و خیال پردازانه‌ی دهه‌های سی و چهل را که استودیوی پارس فیلم و دکتر اسماعیل کوشان نماد آن بودند رها کردند و با نگرشی واقع گرایانه به بازنمایی جامعه‌ی در حال تحول ایران پرداختند که در نتیجه‌ی‌ شتاب سریع و اعمال مدرنیزاسیون از سوی حکومت بدون توجه به ریشه‌های عمیق ساختار سنتی پیشین، دچار تنش‌های فراوان اجتماعی و فرهنگی شده بود. پیرامون درک حضور لمپن‌ها در سینمای ایران که بسیاری از فیلم سازان توانای ما تحت تأثیر ادبیات واقع‌گرا و نیز اندیشه‌های سیاسی‌ نخبگان کشورمان،در نتیجه‌ی فقدان امکان اعتراض‌های دموکراتیک در سایه‌ی دستگاه سرکوب‌گر قدرت حاکم،لات بازی و قمه‌کشی را به عنوان‌ کنش انقلاب سیاسی و اجتماعی جایگزین اعتراض‌های اصلاح گرانه‌ی‌ مدنی ساختی بودند،بایستی به تحلیل روان شناختی-جامعه شناختی‌ قهرمانان مرد در فیلم‌های ایرانی در خلال دوره‌ی مذکور توجه داشت. جمع‌بندی: نگاهی کلی به فیلم‌های ایران در سال‌های پیش از انقلاب‌ که مورد بررسی این مقاله بودند،نشان می‌دهد که آن گروه از فیلم سازانی‌ حسین گیل در فصل ماقبل پایانی دشنه که نگاهی انتقادی به وضعیت اجتماعی داشتند به دلیل تأثیرات افکار چپ روانه از یک سو و سرکوب گری‌های پلیس سیاسی از سوی دیگر، توجه‌شان عمدتا بر بازنمایی زندگی حاشیه نشینان معطوف بود و کمتر به‌ موقعیت طبقه متوسط می‌پرداختند. اما راه‌حلی که«قاسم سیاه»در پی ناکامی خویش بر می‌گزیند فریدون گله از جمله فیلم سازان‌ خوش فکر بدنه‌ی‌ سینمای ایران بود که می‌کوشیدند فیلم‌هایی بسازند تا هم واجد ویژگی‌های بیان‌ سینمایی باشد و نظر منتقدان فیلم‌ را جلب کند و هم‌ مخاطبان گسترده‌ داشته باشند کاملا نشان‌گر روحیه‌ی‌ درون‌گرای او نسبت به بیرون‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.