Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ های موسیقایی ایران در آغاز دوران میانه

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 166 تا 171)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، سینما، فرهنگ، معماری، هنر، فرهنگ موسیقایی، فرهنگ‌های موسیقایی ایران، ایرانی، دربار، تاریخ طبری ابو علی بلعمی

خلاصه ماشینی:

"برای شناخت فرهنگ موسیقایی دوره‌ی ساسانی و هپتالی، می‌بایست کتاب‌هایی را که در دوره‌ی سامانی نوشته،ترجمه یا نسخه‌برداری‌ شده،مورد بررسی و تحقیق قرار داد،آن‌گاه می‌توان نتایج این بررسی‌ها را با یافته‌های باستان‌شناسی،سکه‌شناسی و دیگر زمینه‌ها مورد مقایسه قرار داد. البته آنچه بلعمی در کتاب خود به آنها اشاره می‌کند،نمی‌تواند برای یک تحقیق جامع و دقیق در مورد سنت‌های موسیقایی ایرانی آغاز دوره‌ی میانه مورد استفاده قرار گیرد. )بخش عمده‌ی‌ اطلاعات ما را در مورد دانشوران و عالمان دوران خلافت عمر الخطاب‌ اگر چه تاریخ‌ طبری،اثری‌ آگاهی‌دهنده‌ و بیانگر اخباری‌ درباره‌ی سبک‌ زندگی و فرهنگ پیش‌ از اسلام است، اما بی‌تردید خلاقیت‌ها و نظریه‌های‌ بلعمی در جذاب‌تر کردن‌ آن بی‌تأثیر نبوده است (644-634 م. با عنایت به دیگر آثار محققان‌ می‌توان به این نتیجه رسید که‌ دانش فرهنگ موسیقایی در پیش از اسلام بسیار قابل توجه‌ بوده است. )و تاریخ جدید خاندان‌ تانگ در بر دارنده‌ی اطلاعاتی از رقاصان،نوازندگان و آوازخوانان سغدی و این باور که‌ موسیقی‌دانان‌ سامانی از یونانی‌ها تقلید کرده‌اند،به‌ یقین بی‌اساس و آشکارا نادرست‌ است،چرا که‌ موسیقی این‌ دوره از یک رنگ‌ و بو و احساس‌ بومی منحصر به‌ فردی برخوردار بوده است تخاری و هم‌چنین آلات موسیقی‌ است. هم‌چنین نگاه کنید به رجبف vobahaR ،1994، ص 261 سینما:معماری در حرکت مهدی رحیمیان انتشارات سروش،1384 در ساختار کلی،کتاب از یک مقدمه که چارچوب فکری و اهداف و پرسش‌های مورد نظر در کتاب را مطرح می‌کند،و 9 فصل مستقل و موخره‌ تشکیل شده است. در فصل پایانی نیز نقش تماشاگر به عنوان محور بروز و ظهور هر دو هنر سینما و معماری و هم‌چنین روان‌شناسی تماشای فیلم و جایگزینی بیننده‌ی فیلم با تماشاگر معماری مورد توجه مؤلف قرار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.