خلاصه ماشینی:
"در فصل دوم ابتدا تحولات نظامی،سیاسی،اجتماعی و هنری که در اثر مواجهه با جهان مدرن در ارکان تمدن ما به وجود آمده عنوان شده است و سپس وضعیت اجتماعی و کالبدی شهر تهران در آغاز سلطنت ناصرالدین شاه بررسی و نظرگاههای گوناگون دربارهی تحولات معماری تهران در دورهی ناصری مطرح میشود.
آیا میتوان دوباره وارد حوزهی گفتوگو و تبادل در دنیای مدرن کنونی با دیگر کشورها و فرهنگ شد؟نگارنده معتقد است برای پاسخ به این مباحث باید به خاستگاه زمانی و مکانی معماری معاصر ایران و پیشزمینهها و تحولات رخ داده در آن حوزهی مشخص توجه کرد.
در یادداشت ابتدایی کتاب تحت عنوان«نوشتار به مثابه تصویر»به قلم دکتر محمد خزائی که تأملی بر ظرفیتهای بصری نوشتار در تایپوگرافی است،وی ضمن اشاره به آنکه تایپوگرافی،یکی از جلوههای بارز و با قدمت هنر«گرافیک»به شمار میرود و اینکه تایپوگرافی یا خط نگاری و خط نگاره یک اثر گرافیکی است که نوشتار،شاکلهی اصلی آن را شکل میدهد،مینویسد:خط و خطنگاری در هنر ایران به دلیل زیباییشناسی و ویژگیهای کاربردی خاص آن در همهی شاخههای هنرهای تجسمی به ویژه در هنر گرافیک جایگاهی ممتاز دارد،تنوع فراوان حروف و ساختار هندسی نظاممند آن به طراحان گرافیک امکان تجربههای شخصی و میدان وسیعی در تغییرات و ترکیب حروف برای رسیدن به نمونههای جدید مهیا میکند."