Skip to main content
فهرست مقالات

رمزاندیشی اساطیری در هنر اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اساطیر، رمز، گیاه، هنر، عکاسی، مساجد، درخت، نقاشی، گل و بوته، تزیین

خلاصه ماشینی:

"16ایرانیان از عهد باستان تاکنون کتاب‌ها را به خصوص‌ کتب مقدس و دینی،را می‌آراستند و به درستی معلوم نیست که اوستای نگارش یافته بر پوست گاو که با آب زرنوشته بودند نیز به‌ گل و بوته مزین شده بود یا نه؛یا کتاب‌های پهلوی‌ای که در«نامه‌ی تنسر»و«مروج‌الذهب»مسعودی و«تاریخ الامم و ملوک» طبری گزارش شده‌اند،با گل و بوته تزیین شده بودند،یا کتاب‌هایی که در تهاجمات اسکندر از میان رفت،از چه لون بوده است؟ کتاب«ارتنگ»(ارژنگ)مانی در قرن سوم میلادی با گل و برنگ و شاخه یا بوته‌های گل آفتابگردان تزیین شده است که البته‌ پیشینه‌ی این نوع تزیین به دوره‌های کهن-هفت هزار سال پیش-بازمی‌گردد و قدیم‌ترین نمونه‌های تزیین خطوط و گل و برگ و تصاویر حیوانات و نقاشی مردم را بر آثار مکشوفه‌ی تل ابلیس کرمان،سلیک و چغازنبیل،ترکمنستان و وادی زرافشان می‌توان دید. از مهم‌ترین ویژگی‌های نقاشی عصر شاهرخ‌ مناظر زیبای گل‌ها و گلزارها و پس از آن رنگ‌های درخشان و روشنی است که هیچ گاه خروج از رنگی به رنگی دیگر وحدت‌ و استقلال آنها را متزلزل نمی‌سازداز ویژگی‌های مینیاتورهای‌ مکتب هرات نقش کوه‌هایی است که با فواصل معین یا سبزه‌ پوشیده و افق بلند و رنگ‌های جدید با رنگ‌های گوناگون، طبقات نازک صخره و کوه‌هایی که به افق منتهی می‌شود به‌ انواع رنگ‌های قشنگ ساخته شده،درختان،گل و گیاه و جزییات‌ آن با دقت کشیده و نمایش داده شده است. 18 تصاویر شعر فارس نیز بی‌بهره از نقش گل و گیاه نیست که می‌توان تمامی اینها را به الهام‌بخشی طبیعت نسبت داد،یا تصور کرد که حرمت مذهبی نقش آدمی سبب طرح این نقش‌های مثلا بی‌جان شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.