Skip to main content
فهرست مقالات

شاهنامه، حماسه ی ملی (دوران تیموران و صفویان)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شاهنامه، شاه، تصویر، هنر، نقاشی، فردوسی، نگارگری، ایران، کتاب، رنگ

خلاصه ماشینی:

"یکی از دلایلی که کپی دیگری و حتی از لحاظ تصویری غنی‌تر وجود داشته،این است که یک متن از نسخه‌ی‌ اصلی که تصاویر آن بیش‌تر از نسخه‌ی کاخ گلستان بوده و تاریخ آن نیز مربوط به اویل قرن نهم است،در سال 1614/1023 برای شاه عباس اول‌ بازنویسی شده است. بیش‌تر صفحات مصور شده‌ی این‌ نسخه دارای امضاء هستند و در این میان نام نقاشانی چون‌ سیاوش بیگ(یکی از غلامان گرجی بوده که مورد حمایت شاه‌ طهماسب نیز قرار داشته است)-صادقی بیگ(یکی از نقاشان‌ چیره دست که تا قرن یازدهم هجری نیز زندگی کرد)-علی‌ اصغر کاشانی(پدررضا عباسی)-زین‌العابدین(نوه‌ی سلطان‌ محمد)به چشم می‌خورد. پیکره‌ها در چاه همان لباس‌ها و چهره‌های قرن دوازدهم را دارند و تمام تصاویر دارای آسمانی طلایی هستند که در کتاب اصلی هرگز چنین نیست،اما سبک صخره‌های قرن نهم و دهم‌ فراوان در این تصاویر دیده می‌شود(تصویر 8) شاهنامه‌ی قوام،شاهنامه‌ی دیگری از مکتب اصفهان است که‌ هم اکنون در تالار نگارگری موزه‌ی رضا عباسی به نمایش گذاشته شده‌ است. شاهنامه‌ی فردوسی یکی از آثار ارزشمندی است که همواره به‌ عنوان شناسنامه‌ی ملت ایران شناخته شده و در واقع نشانگر هویت ملی‌ و قومی ایرانیان می‌باشد،و از دیرباز بهانه‌ای برای آزمایش و هنر آفرینی‌ هنرمندان کشورمان بوده است و به همین خاطر در هر دوره‌ای سلاطین و درباریان به تهیه و نگارش نسخ خطی متعدد به ویژه شاهنامه همت گماشته‌ و سعی وافری در تهیه‌ی این نسخ از خود نشان داده‌اند و شاهان صفوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و در این دوره نیز هنرمندان،نسخه‌های شاهنامه‌ و دیگر آثار منظوم و منثور را تهیه نموده و با حفظ درونمایه‌ی داستانی اثر، اصول نگارگری را نیز تحول بخشیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.