خلاصه ماشینی:
در دو دورهی تیموری و صفوی که از درخشانترین دورههای نگارگری ایران به شمار میروند نیز شاهنامهی بارها مصور میشود که شاخصترین آنها شاهنامه بایسنقری از نسخههای مصور برجسته مکتب هرات در دورهی بایسنقر میرزا مربوط به تیموریان و شاهنامهی شاه طهماسبی،نسخهای که در مکتب تبریز مصور شده،مربوط به دوران صفویان است.
با مقایسه میان یکی از تصاویر کتاب به نام «تختنشینی کیومرث»با همان تصویرها در شاهنامه کتابخانهای بودلیان آکسفورد مورخ 1419/822 که برای ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ حکمران فارس در شیراز نوشته شده است و شاهنامهی طهماسبی که زمان کتابت آن نیمهی دوم قرن دهم و برای شاه طهماسب صفوی تهیه شده است.
یکی از دلایلی که کپی دیگری و حتی از لحاظ تصویری غنیتر وجود داشته،این است که یک متن از نسخهی اصلی که تصاویر آن بیشتر از نسخهی کاخ گلستان بوده و تاریخ آن نیز مربوط به اویل قرن نهم است،در سال 1614/1023 برای شاه عباس اول بازنویسی شده است.
پیکرهها در چاه همان لباسها و چهرههای قرن دوازدهم را دارند و تمام تصاویر دارای آسمانی طلایی هستند که در کتاب اصلی هرگز چنین نیست،اما سبک صخرههای قرن نهم و دهم فراوان در این تصاویر دیده میشود(تصویر 8) شاهنامهی قوام،شاهنامهی دیگری از مکتب اصفهان است که هم اکنون در تالار نگارگری موزهی رضا عباسی به نمایش گذاشته شده است.
(تصاویر 9 و 10) شاهنامهی دیگری به خط نستعلیق در 1005 صفحه مربوط به سال 1643/1053 در موزهی رضا عباسی نگهداری میشود که دارای 23 مجلس بوده و به شیوهی مکتب اصفهان کار شده است.