Skip to main content
فهرست مقالات

تبارشناسی فرشته در نقاشی ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، تبارشناسی فرشته در نقاشی ایران، تصویر، نور، آسمان، نقاشی ایرانی، جبرییل، خدا، سهروردی، دینی

خلاصه ماشینی:

"«اخوان الصبفاء»در رسائل خود فرض را بر این گرفته‌اند که کلام ملائکه ایماء و اشاره است و این‌ کلام به صورت سخنان الهی در کتب آنان محفوظ است‌ و از کلمات مقدس کتاب‌های الهی و تأویل آنها می‌توان‌ به اشارات فرشتگان رسید. این نظریات در متون عارفانه و اشعار شاعران به صورت آثار ادبی عرضه شده است و اگر بخواهیم به تمام آنها اشاره کنیم مجالی بیشتر می‌خواهد،اما همین قدر کافی است تا بدانیم چگونه متون ادبی ایرانی تصویرکننده‌ی جهان معنوی و مثالی‌ای است‌ که فرشتگان در آن حضور می‌یابند. فرشته‌های نقاشی‌های ایرانی در اعصار مختلف شکل‌های متنوعی می‌یابند و هم‌چنین منابع تصویری و فکری گوناگونی را نیز می‌توان نام برد که این نقاشی‌ها به نوعی از آنها تأثیر گرفته است. »49 معراج پیامبر بر سواحل کوثر،شاهنامه‌ی شاهرخی،دوره‌ی تیموری،840 هجری فرشته‌های مکاتب اولیه‌ی نقاشی ایرانی‌ بعد از اسلام یا از شیوه‌های متقدم‌تر مثل‌ نقاشی مانوی تأثیر گرفته‌اند که این مسئله‌ بیشتر در شرق و در مکتب شیراز قابل‌ بررسی است،یا از فرشته‌های بیزانس و مکتب عباسی تأثیر پذیرفته‌اند که در حالت‌ اول ایستایی و رنگین بودن و در حالت دوم‌ چین پارچه‌ها،مشخصه‌ی آنها است. همچون‌ فرشته‌ای با هفتاد سر،فرشته‌ای با سر عقاب و گاو و شیر و انسان،فرشته‌ای به شکل خروس که پایش در فرش و سرش‌ در عرش است فرشته‌ای که نیمی یخ و نیمی آتش است و یا فرشته‌ای که بسیار بزرگ تصویر شده است اینها از نمونه‌های‌ متنوع تصاویر فرشته‌ی این نسخه‌اند(تصویر 20 تا 22)نقاشی‌های مربوط به معراج حضرت رسول(ص)حاوی اشکال‌ مختلف فرشتگان است که در میان آنها نسخه‌ی میرحیدر به تمامی به وقایع نقاشی معراج اختصاص یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.