Skip to main content
فهرست مقالات

جست و جوی مفهوم سقوط پادشاه غاصب در مراسم نمایشی سال نو در ایران باستان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نمایش ،ایران باستان ،مراسم نمایشی سال نو ،شاه ،مراسم ،پادشاه ،جشن ،گاو ،مهر ،کوسه ،آیین ،سال نو ،نوروز ،نمایش در ایران باستان ،گئوماتا ،ماه ،فریدون ،هخامنشیان ،یونانی ،اساطیری ،تقویم ،بهار ،زرتشت ،خورشید ،هرودت ،داریوش ،جشن‌های ایرانیان باستان ،سال نو در ایران ،پادشاه غاصب ،آب

خلاصه ماشینی:

"پیش و پس از آن که دین زرتشت در ایران نفوذ و گسترش یابد، به مناسبت‌های گوناگون جشن‌های متعددی در این سرزمین برگزار می‌شد اما دو جشن مهم و عظیم نوروز و مهرگان سابقه‌ای بسیار کهن داشتند و به روزگاران خیلی پیش‌تر از زرتشت باز می‌گشتند؛ این دو جشن که شاید بتوان آن‌ها را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشن‌ ایرانیان باستان دانست،با وقوع سال نو مرتبط بودند. با این توضیح‌ می‌توان استنباط کرد که مراسم بسیار کهن پیرامون نوروز،مانند جشن‌ فروردینگان و جشن فروشی‌ها،در آغاز بهار و به منزله‌ی رستاخیز جهان برگزار می‌شد و نیز جشن مهرگان و سایر جشن‌های مرتبط با آن که میراث مهرپرستی بود و با مراسمی که در بین‌النهرین برگزار می‌شد مشابهت‌های فراوانی داشت و دوران زرتشتی شدن ایرانیان به‌ صورت‌های مختلف تداوم یافتند. بنابراین،اگر بخواهیم به صورت یک‌ جدول،برگزاری این دو جشن را در اندیشه‌ی ایرانیان باستان با جزییات بیشتری نمایش دهیم،چنین خواهد شد: جدول 1-مقایسه‌ی نوروز و مهرگان در ایران و بین‌النهرین آن چه در این جدول شایسته‌ی توجه است،نمایش کارناوالی‌ با اجرای سیار مراسم نمایشی است که تشابه آن را با بین‌النهرین‌ نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: از پیوستگی دو آیین بر نشستن کوسه و مغ‌کشی در ایران باستان‌ که پس از دوره اسلامی با اسامی دیگری تا سده‌ها تداوم داشت، می‌توان خاستگاه اساطیری برای آن در نظر گرفت و آن پادشاه شدن، فردی غاصب بر سریر پادشاهی است که موجب خشکسالی،محبوس‌ شدن آب‌ها،زندانی شدن زنان،گسترش دروغ،بر هم خوردن نظام‌ اجتماعی و مواردی از این قبیل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.