Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای نقشمایه های به جا مانده از تمدن شهر سوخته سیستان

نویسنده:

(14 صفحه - از 128 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : شهر سوخته، تمدن شهر سوخته سیستان، سیستان، نقوش، خط، نقشمایه‌های، دایره، تئاتر، طراحی، هنر

خلاصه ماشینی:

"صلیب را در طبیعت نیز می‌توان یافت،انسان با بازوان گشاده‌اش می‌تواند این شکل را بسازد و لئوناردو داوینچی و هم‌چنین هنرمندان دیگر جدول 1-فراوانی نقشمایه‌های مختلف شهر سوخته‌ سیستان براساس عناصر آن‌ها از این نماد به منظور ارائه‌ی تناسبی در حد اعلی سود جسته‌اند. بررسی چند نمونه از نقشمایه‌های سفالین مکشوفه و مقایسه‌ی آن با نقوش‌ مورد استفاده در هنرهای معاصر بومی منطقه این نکته نباید از نظر دور بماند که مواردی از جمله شرایط متفاوت اقلیمی در دوره‌های‌ مختلف،شرایط اجتماعی متفاوت،همسایگی و همجواری با فرهنگ‌های گوناگون که بر اثر کوچ و مهاجرپذیری به وجود آمده‌اند بر روند تکامل جنبه‌های مختلف زندگی از جمله فرهنگ‌ تأثیر گذاشته است. هماهنگی شکل مثلث با عدد سه(مثلث تشکیل شده از سه زاویه و سه ضلع)و نیز تکرارهای مکرر سه‌تایی در هنر شهر سوخته آیا می‌تواند ارتباطی با سه شعار دینی زرتشت‌ (گفتار نیک،کردار نیک و پندار نیک)داشته باشد نقشمایه‌های شماره 0095 و 0096 شمسه‌هایی هستند که با تکرار سه دایره حالتی متمرکز به داخل یا اینکه از داخل انتشار و انفجار به بیرون دارند. اعتقاد و فکر استفاده از این عناصر،براساس آنچه تاکنون تفسیر شده چیست؟ یافته‌های تحقیق: پس از دسته‌بندی و شمارش عناصر نقوش به دست آمده از شهر سوخته،آنها را براساس‌ فراوانی و دسته کلی آنها در جدول شماره(1)طبقه‌بندی نموده‌ایم. 5. بین نقوش،نقشمایه‌ای شانه مانند دیده می‌شود که در بسیاری از جاها به عنوان بال یا شاخ گوزن نیز به کار برده شده است و این از ویژگی‌های هنر شهر سوخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.