چکیده:
زمینه: از نگاه بیشتر متخصصان آموزشی، جوّ سازمانی مهمترین منبع کاربست شاخصهای نوآوریهای آموزشی و برنامة درسی و در نتیجه پرورش دانش آموختگانی خلاق است.هدف:پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین شش بعد جوّ سازمانی (تصور سازمانی، هدفهای کلی، امکانات اجتماعی و فرهنگی، نظم و قانون و مردم سالاری)، با میزان کاربست شاخصهای نوآوری در برنامة درسی شامل نوآوری هدفها، نوآوری محتوا، نوآوری فعالیتهای یاددهی -یادگیری و نوآوری روشهای ارزشیابی است.روش: این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی همبستگی است.جامعة آماری اعضای هیئت علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بودند که 126 عضو هیئت علمی در دانشگاه اصفهان، 174 عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش پرسشنامة جوّ سازمانی گل (2008) و پرسشنامة میزان کاربست شاخصهای نوآوری برنامه درسی محقق ساخته است.یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که 1) بین بعدهای جوّ سازمانی و میزان کاربست شاخصهای نوآوری برنامه درسی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. 2) بین بعدهای جوّ سازمانی و میزان کاربست شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامة درسی، محتوای برنامة درسی، فعالیتهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی برنامة درسی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. 3) بین میانگین جوّ سازمانی و میزان کاربست
خلاصه ماشینی:
"هدف:پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین شش بعد جو سازمانی (تصور سازمانی، هدفهای کلی، امکانات اجتماعی و فرهنگی، نظم و قانون و مردم سالاری)، با میزان کاربست شاخصهای نوآوری در برنامة درسی شامل نوآوری هدفها، نوآوری محتوا، نوآوری فعالیتهای یاددهی -یادگیری و نوآوری روشهای ارزشیابی است.
تحلیل رگرسیون چندگانه برای پیش بینی میزان کاربست شاخصهای نوآوری در برنامه درسی از طریق متغیرهای پیش بین الگو شاخصهای آماری منبع تغییرات مجموع مجذورها درجة آزادی میانگین مجذورها F معناداری همزمان رگرسیون 81/0 1 81/0 46/8 004/0 باقیمانده 58/28 298 09/0 - - کل 67/29 299 - - - R و 16/0=2R4/0= تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که ضریب تعیین اصلاح شده 16/0 است؛ به عبارت دیگر، 16درصد تغییرات و واریانس نمرهها پذیرش نوآوری در برنامه درسی را به وسیلة جو سازمانی تبیین میکند.
تحلیل رگرسیون چندگانه برای پیشبینی میزان کاربست شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامه درسی الگو شاخصهای آماری منبع تغییرات مجموع مجذورها درجة آزادی میانگین مجذورها F معناداری همزمان رگرسیون 28/2 5 45/0 83/2 03/0 باقیمانده 27/56 294 19/0 - - کل 55/58 299 - - - R و 25/0=2R5/0= تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که ضریب تعیین اصلاح شده 25/0 است؛ به عبارت بهتر، 25 درصد تغییرات و واریانس نمرهها مربوط به پذیرش نوآوری در برنامه درسی به وسیلة ترکیبی از متغیرهای پیش بین یعنی (تصویر سازمانی، مردم سالاری، نظم و قانون، تحقق هدف کلی سازمان، عاملهای فرهنگی - اجتماعی) قابل توضیح و تبیین است."