Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای مستند در ایران/ گفت و گو

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 12 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : سینمای مستند، فیلم، هنر، فیلم مستند، سینمای مستند ایران، ایران، سینمای مستند در ایران، مخاطب، تخصصی، تولید

خلاصه ماشینی: "حال اساسا آیا این عدم ارتباط را می‌توان به برداشت مخاطب عام از سینمای مستند مرتبط دانست که آن را مترادف با حیات وحش و آزمایش‌های علمی می‌داند؟در این راستا نقش تلویزیون را از دهه‌ی چهل‌ به بعد تا چه حد مؤثر می‌دانید؟نقش دانشگاه‌ها چگونه بوده و سینمای مستند تا چه حد توانسته‌ است خود را از طریق این شخصیت‌ها معرفی کند؟ در باب نداشتن مخاطب در سؤال اول اشاره کردم که نظرم چیست؛اما در همین جا بگویم که می‌باید بحث نداشتن‌ مخاطب از وجه دیگری نیز بررسی شود و آن اینکه سینمای مستند،برخلاف سینمای داستانی که اکران وسیعی دارد و اساسا برای عموم است،تفاوت دارد. سینمای مستند ما هنگام تحلیل‌ آسیب‌های اجتماعی به دلیل پخش عام،غالبا دچار ممیزی می‌شود در حالی که تماشاگر متخصص مانع از ممیزی‌ می‌گردد و این نکته‌ای بس مهم است زیرا بی‌توجهی به آن باعث می‌گردد به سینمای مستند از گسترش تجربه‌ی‌ خود در زمینه‌ی اختصاصی‌اش محروم ماند و به تدریج آن می‌شود که ما در مباحث اجتماعی خود در سینما از تحلیل‌ نقاد و کشاف محروم مانده‌ایم،و حتی تجربه‌ی هنری-فرهنگی‌مان را در سینمای مستند از دست داده‌یم و سینمای‌ مستند ما هربار که به این موضوعات می‌پردازد،به دلیل نداشتن سابقه‌ی قدرتمند تحلیل،به شعارهای عام‌پسند و بی‌نیاز به ممیزی و غیرتخصصی روی می‌آورد،لذا کارکرد آن برای عام می‌تواند جنبه‌ی منفی داشته باشد. هنور این امر در تفکر مدیران نهادهای فرهنگی و هنری ما شکل نگرفته است و آنها سینمای مستند را به عنوان امری مهجور یا سرگرم‌کننده می‌دانند،حال آنکه در صورت ایجاد جایگاه مناسب تولید و مصرف سینمای مستند و تفهمی‌شدن‌ موضوعات و ساختارهای آن می‌تواند برای توسعه‌ی علمی ایران مفید باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.