Skip to main content
فهرست مقالات

زیبایی شناسی و روان شناسی سینما

(6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : سینما، زیبایی‌شناسی و روان‌شناسی سینما، فیلم، میتری، روان‌شناسی زیبایی‌شناسی سینمای ژان میتری، کتاب روان‌شناسی زیبایی‌شناسی سینمای ژان، ژان میتری، روان‌شناسی و زیبایی‌شناسی سینما ژان، ژان میتری و زیبایی‌شناسی سینما، نظریه‌ی فیلم

خلاصه ماشینی:

"میتری نیازی به تشریح نمی‌بیند و با آینده‌نگری فوق العاده‌ای این دیدگاه‌ را تصحیح می‌کند که باید در ادبیات کند و کاو کرد تا بلکه بتوان برای شکل‌ دادن به فرم هنری اعتباری دست و پا کرد:فلسفه،روان‌شناسی،زبان‌شناسی، زیست‌شناسی فیریک،زیبایی‌شناسی و مهم‌ترین مسأله یعنی ادبیات نظریه‌ی‌ فیلم و خود نقد فیلم که میتری اولین کسی بود که پیکره‌ای نظام‌مند از معرفت‌ پرارزش نقد و تحلیل ارائه کرد. بنا بر این زیبایی‌شناسی و روان‌شناسی سینما اثری است هم درباره‌ی فیلم‌ و هم درباره‌ی نظریه‌ی فیلم در واقع درون کتاب دستکم سه هدف عمده‌ می‌یابیم که در هر یک از آنها،میتری تلاش می‌کند که به شکل قابل درکی‌ آنها را تحقق ببخشد:روان‌شناسی تجربه‌ی سینمایی،نظریه‌ی زیبایی‌شناسی- زبان‌شناسی فیلم به عنوان نشانه‌ای از بیانی نمادین و تاریخ انتقادی نظریه‌ فیلم. او ساز و کارهایی را که به ما اجازه می‌دهد حرکت و عمق را ادراک کنیم،شرح می‌دهد،هم چنین دو گانگی بنیادین‌ و روان‌شناسانه‌ی تصویر متحرک به عنوان امری واقعی و غیرواقعی؛و ساختاربندی ابعاد قاب فیلم و کیفیات محسوس و عینی صدا،میتری این امور ادراکی و ابعاد روان‌شناسانه‌ی تماشای فیلم را با خصایص تجربی دیگر هنرها مقایسه می‌کند تا زمینه‌ای برای این ادعا فراهم کند که سینما قابلیت و رسالت‌ منحصر بفردی دارد که باعث می‌شود همزمان تمامی حس‌های پنج‌گانه‌ی ما را درگیر کند. او تاریخ سینما را در انستیتوی‌ سینماتوگراف وسپس در دانشگاه سیته در پاریس آموخت و بعدها در دانشگاه‌ مونترال نیز به این آموزش ادامه داد(اینجا یک باشگاه سینمایی در مونترال‌ است که هم‌چنان نام میتری را بر خودش دارد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.