خلاصه ماشینی:
سینمای کیارستمی محصول زیباییشناسی تخطی است،پس معقول است حتی داوری نهادهای مدرن را برآشوبد و نسبت به آن تردید روا دارد.
اگر ظاهر انتخاب او برای گریز از مورد داوری قرار گرفتن هر انگیزهی نفسانی و گریز از تنش و دلایل ساده انسانی،محاسبه و ترس و هر عامل روانی دیگر برای فرار از سابقه نظیر سالخوردگی باشد،باطن کنش او همآوا با سبک فیلسازیاش تخطی،سرکشی از قرارداد و قواعد و هنجارهای اثباتی و حفظ آزادی بیدغدغهی آفرینش وارسته و رها از سیطره و هر پوستر فیلم تجربه خانه دوست کجاست کلوزآپ،نمای نزدیک عباس کیارستمی نهاد مدرنی است که او و مخاطب را زیر نفوذ میگیرد.
تصدیق و نفی ارادهی قدرت/دانش به سود یک ارزیابی نو از هرچیز از جمله پرسشهای انسانی و اخلاقی سرشت معنوی سینمای نوی کیارستمی است که از آن طنین نیچهای-فوکویی شنیده میشود در حالی که در همان حال ما نگاه و نقد هابرماسی را شاهدیم.