Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و مقایسه ی دو کانون هنر، مدرسه صنایع مستظرفه (مدرسه کمال الملک) و مدرسه ی صنایع قدیمه

نویسنده:

(3 صفحه - از 56 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه‌ی صنایع مستظرفه، مدرسه‌ی صنایع قدیمه، هنر، کانون هنر مدرسه‌ی صنایع مستظرفه، موسیقی، مدرسه‌ی کمال‌الملک، مینیاتور مدرسه‌ی صنایع قدیمه، ایران، هنرهای ملی، کانون هنر

خلاصه ماشینی:

"حرکتی که با محمد زمان نقاش مشهور عهد صفوی آغاز شده بود،(توجه به واقع‌گرایی و طبیعت‌گرایی در هنر)و با در نظر گرفتن ضرورت‌های اجتماعی هنر در آن دوران اجتناب‌ناپذیر می‌نمود،به وسیله‌ی علی اکبرخان مزین الدوله‌ در عهد ناصری تقویت و سرانجام به دست کمال الملک به یک مکتب‌ و مدرسه در نقاشی ایران تبدیل شد. هر چند در این نوشته‌ی کوتاه‌ فرصت آن نیست تا به صورت دقیق بتوان سمت‌گیری و نتایج قطعی‌ تأثیری این مدرسه را در عرصه‌ی تاریخ هنر ارزیابی کرد،اما همین‌ (*)مدیر موزه هنرهای ملی ایران قدر کافی است که بگویم کمال الملک با تعلیم و تربیت شاگردانی‌ چون اسماعیل آشتیانی،محمود اولیا،علی محمد حیدریان،حسین‌ شیخ،علی رخساز،ابوالحسن صدیقی و جمشید امینی جنبش نوینی را هدایت کرد که دست‌آورد آن یک دوره‌ی درخشان هنری است که به‌ نام کمال الملک و شاگردانش ثبت شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.