Skip to main content
فهرست مقالات

نگارگری مغول: قدرت و شخصیت

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 72 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : مغول، نقاشی، جهانگیر، اکبر، هند، شاه، تصویر، هنر، سلطنت، هـ

خلاصه ماشینی:

"با قضاوت از روی یادداشت‌های دست‌نویس موجود در نسخه‌هایی‌ که برای اکبر بعدها در دوران سلطنتش نوشته شد،مشاهده می‌کنیم که‌ کتابت این متون به آهستگی پیش می‌رفته و گاه بیشتر از 16 تا 17 سطر در روز نبوده است و گاهی نیز کار به اتمام رساندن هر یک از نمونه‌های‌ نگارگری ممکن بود دو ماه به طول انجامد. تصاویر و نقاشی‌های مذهبی که در معرض دید عموم قرار داده شده‌ بودند،به خوبی نمایانگر مجموعه‌های بزرگی بودند که برای جهانگیر کار می‌شدند:دو نمونه از آنها که یکی در برلین و دیگری در کاخ گلستان‌ تهران،نگهداری می‌شوند و تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده‌اند بر این موضوع دلالت دارند که ذوق متنوع و منحصر به فرد وی حتی قبل از اینکه به سلطنت برسد،شکل پذیرفته است. هنگامی که جهانگیر به خاطر گیاهان و حیوانات عجیب و کمیاب،با بی‌میلی به نقاشی‌های گیاهان و حیوانات هندی موجود در رونوشت‌های‌ بابرنامه که برای اکبر ساخته شده نگاه می‌اندازد،می‌گوید: اگرچه بابر در خاطرات خودش ظاهر و شکل حیوانات را توصیف‌ کرده اما به ندرت دستور داده است که از آنها تصویری کشیده شود [بابر بیچاره به خاطر نوع زندگی‌اش به ندرت می‌توانسته نقاشی را در کنار خود داشته باشد]. روی‌آوردن نقاشان مغول به نمونه‌سازی،پرسپکتیو سه‌بعدی و استفاده از otamufs و دیگر تکنیک‌های اروپایی که فاصله را با درجه‌بندی‌های متفاوت رنگ نشان می‌دهند،حتی در شیوه‌ی اجرای‌ موضوعات غیراروپایی که شامل نقاشی‌هایی از تاریخ طبیعی برای‌ جهانگیر می‌شد،بیشتر بود و با بررسی دقیق آثار هنری مبتکرانه‌ی موجود که به بیش از یک گونه خاص تعلق دارند این نکته استنباط می‌شود که‌ تغییر ماهیت در آنها بسیار زیرکانه صورت گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.