Skip to main content
فهرست مقالات

انسان و تمثیل مفاهیم

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 122 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : شمایل ،مسیح ،تمثال ،انسان ،تصویر ،مجسمه ،نماد ،شمایل‌نگاری ،کلیسای ،نقاشی ،بودا ،مصریان ،هنر ،شمایل‌نگاری مذهبی ،آیینی ،تمثال آیینی ،انسان و تمثیل مفاهیم ،شمایل مسیح ،هنر مسیحی نمادهای سنتی ،یونانی ،شمایل‌نگاری مسیحی ،شمایل‌نگاری خدایان مصری ،الوهی ،نمونه‌های شمایل‌نگاری مسیحیان ،سنتی ،شمایل‌نگاری مذهبی کرت باستان ،تمثال‌های الوهی نشان ،نقش ،شکل ،قدرت

خلاصه ماشینی:

"ونوس لوسل(نام مرسوم این نقش)در زمان پیدایش،از موقعیت‌ مناسبی برخوردار بود و می‌توان گفت نقطه‌ی کانونی یک محراب سنگی‌ بوده که احتمالا برای اجرای مناسک باروری استفاده می‌شده است. اما چه‌چیز باعث شد که نقش کنده‌کاری شده در سنگ به عنوان شی‌ء مورد پرستش یک محراب پذیرفته شود؟ دانسته‌های ما برای پاسخ به این پرسش‌ها کافی نیست. اما مهم است که دست کم آنها را مشخص کنم،زیرا اینها پرسش‌هایی هستند که در مورد اولین تمثال‌های الوهی در هر مذهبی مطرح می‌شوند. این نمادپردازی‌ پیچیده به وضوح با اعتقاد مصریان به خدای سلطنتی،هورس،که شکل‌ نسخه‌ای مربوط به اوایل‌ قرون وسطا از انگلستان که‌ چهار راوی انجیل،متی،مرقس، لوقا و یوحنا را در پیرامون مسیح‌ نشان می‌دهد؛در هنر مسیحی‌ نمادهای سنتی راویان انجیل به‌ ترتیب عبارت است از:انسان، شیر،گاو و عقاب. زنده‌انگاشتن تندیس‌ها به استثناء چند مورد معدود، اغلب خدایان مصر باستان به یکی‌ از این سه شکل ترسیم می‌شدند: به شکل انسان،با نمادی مناسب‌ روی سر؛به شکل حیوان، معمولا با یک نماد؛با بدن انسان‌ و سر حیوان که نمادی بالای آن‌ جای گرفته است. منظور از این‌ چهره‌های مهیب،که نمونه‌های‌ مشابه آنها در دیگر مذاهب نیز دیده می‌شود،می‌تواند کوششی‌ باشد برای نشان دادن اینکه‌ خدا همیشه و بر همه‌چیز بینا است. پرستش شمایل اگر چه پرستش شمایل مسیح یا استفاده از آن در آیین‌ها آن‌گونه که‌ در معابد غیرمسیحی دیده می‌شود به عنوان بت‌پرستی مردود شناخته شده‌ است،توسعه‌ی کلیساهای بازیلیک در خلال این دوران فرصت مناسبی را فراهم کرد تا چنین تمثال‌هایی ایجاد شوند و تا حد زیادی مورد استفاده‌ قرار گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.