Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در انگاره های عرفانی در هنر اسلامی

نویسنده:

(14 صفحه - از 6 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،عرفان ،هنر اسلامی ،عشق ،قرب ،دینی ،زیبایی ،غربت ،ذات ،شهود ،روحانی ،سلوک ،حق ،تجلی ،فطرت ،انسان ،هستی ،سالک ،ذات الوهی ،حقیقت ،وحدت ،انگاره‌های عرفانی در هنر ،ادراک ،گفتمان عرفان و هنر اسلامی ،عقل ،غربت و قربت عرفانی ،هنر دینی ،عرفان اسلامی ،هنر اسلامی غربتی روحانی ،گفتمان هنر و عرفان اسلامی

خلاصه ماشینی:

"گفتمان‌ وصل‌جویانه‌ی انسان برای رهایی از تنهایی و وصول به جاودانگی و تکاپوی‌ عینی زیباشناختی برای بیان هنری در التزام عشقی فراگیر و معشوقی روحانی‌ حاصل می‌آید؛معشوقی که در اوج بی‌نیازی معبد عشقش را برپا می‌خواهد آن‌ چنان که تاگور می‌گوید:«هنگامی که خداوند منتظر است تا معبدش از عشق بر پا شود،انسان است که سنگ‌هایش را می‌آورد»(تاگور،1382،ص 47)گویی‌ همین نیروی عشق الهی،عاشق را به جانب معشوق می‌کشاند تا با متخلق‌ کردن او به اخلاقش،او را برای کمال مظهریت خویش آراسته گرداند،همین‌ عشق است که سالک را به پیش می‌برد تا از وجود او معشوق متجلی باشد: مراد ما زتماشای باغ عالم چیست‌ بدست مردم چشم از رخ تو گلچیدن بر این اساس است که در هنر اسلامی جلوه‌ی حسن و جمال الهی ظاهر می‌گردد و هنرمند عاشق در طرح‌های هندسی به نحو بارزی وحدت در کثرت‌ و کثرت در وحدت را به نمایش درمی‌آورد و همراه با نقوش اسلیمی که‌ نقش ظاهری گیاهی دارند،فضای معنوی خاصی را ابداع می‌نماید که رجوع‌ به عالم توحید دارد و بهره‌برداری از این نقوش نمادین و تمثیلی اشاره‌ای بر این اصل است که: ندیم و مطرب و ساقی همه اوست‌ خیال آب و گل در ره بهانه «صدر المتالهین»در باب شانزدهم اسفار در پیرامون عشق می‌نویسد: «موجودی نیست از عشق بی‌بهره باشد،تمام موجودات عالم وجود از این‌ موهبت بهره‌مند هستند،این عشق سبب حسن ترتیب و حسن نظام کلی عالم‌ وجود است،از طریق همین عشق هر موجود به کمال لایق خود می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.