خلاصه ماشینی:
مجموعهی اسلامی/ فرهنگی واشنگتن(اتمام بنا 1957)؛مرکزاسلامی گریتتلدو2در اهایو (1983)؛و مرکزاسلامی ایالت ویرجینیایغربی در جنوب چارلستن3که در سال 1989 ساخته شد،نمونههایی از این گروه اول هستند.
گروه سوم شامل بناهایی است مانند بنای جامعهیاسلامی آمریکا در پلینفیلد ایندیانا5(1979)،مرکزاسلامی آلبوکرکی6نیومکزیکو مجموعه اسلامی ادموند7در اکلاهما(1992)،و مرکزاسلامی اونزویل8در ایندیانا، کاملا نوگرایانه و خلاقانه طراحی شدهاند.
کل مخارج مسجد از سوی چندین کشوراسلامی تأمینشده و بهنظر میرسد که روند طراحی این بنا بهانهای برای ایجاد ارتباط بین دنیای اسلام و آمریکایشمالی پدیدآورده است.
بهطور مثال،باوجود اینکه مرکزاسلامی/آلبانیایی هارپر وودز میشیگان12،که در سال 1962 توسط معمار آمریکایی فرانکبیمر13ساختهشد،نمایانگر صرف معماری عثمانی است،اما به روی تمامی مسلمانان منطقه باز است.
با اینکه طرحهای سادهی چهارگوش بهکار گرفتهشده در نما و حجم کلی ساختمان،چهرهای مدرن به ساختمان میدهد،اما این مسجد به گفته دار السلام آبیکویی در ایالت نیومکزیکو ocixeM weN,uiuqibA ni malaS-la raD تاریخنگار معماری اسلامی،الگ گرابار19،بیشتر تداعیکنندهی معماری عثمانی است.
این بنا بهسبب قرار بنای جامعهاسلامی آمریکا در پلینفیلد ایندیانا anaidnI,dleifnialP ni sretrauqdaeH s''aciremA htroN fo yteicoS cimalsI ehT گرفتن در منهتن،که یکی از مهمترین مناطق فرهنگی وهنری دنیاست، توجّه زیادی را به خود جلب کرده و بهصورت نمادهنر و معماری مدرن اسلام در آمریکایشمالی درآمده است.
نمایخارجی مسجد در این مجموعه مدرن و ساده بوده و باهیچ سبک شاخص اسلامی تشابهی ندارد،اما فضای داخلی بنا براساس ocixeM weN ni euqreuqublA fo retneC cimalsI ehT روشهای سنتی مسجد شکلگرفته است.
باتوجه به اینکه جمعیت مسلمان آمریکا از اقصینقاط جهان به این کشور میآیند،درنظرگرفتن معماری سنتی تمامی سرزمینهای اسلامی در طرح الزامی بهنظر میرسد.