چکیده:
با اینکه نزدیک به نیم قرن از آغاز آموزش دانشگاهی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران می گذرد، تعداد متن هایی که وضعیت این رشته و حرفه را در کشور بررسی و تحلیل کرده باشند، کمتر از انگشتان یک دست است. کتاب گذری و نظری بر گذشته، حال و آینده کتابداری و اطلاع رسانی در ایران نخستین متن خواندنی و ارزشمند این حوزه به شمار می آید. کتاب، بحث درباره تطور کتابخانه ها را به عنوان زمینه، آغاز و پس از آن تحولات آموزش، پژوهش و نشر را تحلیل می کند. پیگیری فعالیت های حرفه ای و برآورد آینده رشته در پناه تحولات فناورانه نوین، مباحث کتاب را تکمیل کرده است. نقد حاضر می کوشد ضمن معرفی بخش های مختلف کتاب، نقاط قوت و ضعف این اثر را بررسی کند.
خلاصه ماشینی:
هــدف از شناســایی ، انتخــاب ، ترجمــه و نشــر کتــاب نــزد اداره کل پژوهــش و نــوآوری نهــاد کتابخانه هــای عمومــی کشــور، همان گونــه کــه در پیشــگفتار کتــاب بیــان شــده اســت و پیــش از ایــن نیــز بــه آن اشــاره شــد، به کارگیــری ، بومی ســازی و گســترش مرزهــای دانــش در حــوزٔە کتابــداری و اطلاع رســانی در کشــور اســت .
درحالی کــه هــدف پدیدآورنــدگان در نهــاد کتابخانه هــای عمومــی ، کلــی بــوده اسـت و بـرای دسـتیابی بـه چشـم انداز ترسـیمی ایـن نهـاد تعییـن و عملیاتـی شـده اســت ، هــدف نویســنده بــر ارائــه نمایــی کلــی از مدل هایــی تمرکــز دارد کــه در مدیریــت کتابخانــه ، تصمیم گیــری و برنامه ریــزی آن کاربــرد دارنــد )ص ٢٣(.
ویژگــی دوم مدل هــای معرفی شــده در کتــاب ایــن اســت کــه از آن هــا می تــوان به عنــوان ابزارهایــی بــرای کنــکاش دربــارٔە پیامدهــای انتخــاب راه حل هــای مختلــف به منظــور شناســایی بهتریــن تصمیم هــای مدیریتــی و طراحــی نظام هــای نویـن کتابخانـه ای ، اسـتفاده کـرد.
ازجملــه ایــن دلایــل می تــوان بــه ایــن مــوارد اشـاره کـرد: کیفیـت ترجمـه مفاهیـم و متـن بـه فارسـی ، ابهـام در توضیـح و تبییـن جدول هــای کتــاب ، نبــود توضیــح کافــی دربــارٔە فرمول هــای نه چنــدان ســادٔە کتــاب و عــدم توجــه کافــی تدوین کننــدگان بــه تناســب ســطح دانــش و تجربــه پیشــینی مـورد نیـاز در جامعـه مخاطـب - کـه عمومـا کتابـداران کتابخانه هـای عمومـی تعییـن شــده اســت - بــرای درک صحیــح و دقیــق مطالــب مــورد نظــر نویســنده .