چکیده:
ارتباط با رسانه ها و مخاطبان از جمله وظایف مهم روابط عمومی های دولتی و بخش خصوصی به شمار می آید. بیشترین حجم تعامل روابط عمومی با رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب، از طریق نوشتار انجام می شود. ناتوانی روابط عمومی ها در نوشتن پیام ها و ارسال آن برای مطبوعات، ضرورت یادگیری نوشتن پیام های نوشتاری را برای روابط عمومی ها دوچندان می کند. علاوه بر این در حوزه درون سازمانی، روابط عمومی در شادمانی ها و سوگواری های همکاران، چه با صدور پیام و چه با حضور در مراسم، با آن ها ارتباط برقرار می کند و به این ترتیب به سازمان در راه رسیدن به اهدافش یاری می رساند. در نقد و بررسی این کتاب، ابتدا محورهای اصلی معرفی شده است و سپس با تعیین مخاطبان، به جایگاه کتاب در حوزه روابط عمومی پرداخته ایم. از جمله انتقادات بر نویسنده کتاب پیام و پاسخ در روابط عمومی این است که با وجود پیوستگی مطالب این کتاب با کتاب قبلی نویسنده با عنوان گونه های نگارش در روابط عمومی، بدون ارائه خلاصه کتاب نخست، مباحث آن را ادامه داده است. تکیه نویسنده بر ذکر مثال ها از یک روابط عمومی خاص و فصل بندی کتاب بدون رعایت بخش بندی، از جمله ایرادهایی است که منتقد خواهان اصالح آنها در چاپ دوم کتاب است.
خلاصه ماشینی:
نویســنده بــرای رفــع ایــن اســتیصال کتــاب را تألیــف کــرده اســت و هــدف او ارائــه نمونه هــای فــراوان از نامه هــای روابط عمومــی بــرای افــراد و ســازمان ها و رســانه ها بـوده اسـت تـا خواننـدگان کتـاب بـا آشـنایی بـا ایـن نمونه هـای متنـوع ، بتواننـد در نوشــتن نامه هــا و برقــراری ارتبــاط نوشــتاری موفق تــر عمــل کننــد.
کتــاب در ٩٥ فصــل تنظیــم شــده اســت و نویســنده در ایــن فصل هــا انــواع پیام هــای مکتــوب از نامــه و لــوح تقدیــر گرفتــه تــا تراکــت و پــلاکارد و کتیبــه را بــه مناســبت های مختلــف ارائــه کــرده اســت .
نمونه هــای ارائه شـده از روابط عمومـی شـرکت مخابـرات ایـران - کـه محـل کار نویسـنده کتـاب بــوده اســت - وام گرفتــه شــده اند؛ امــا هــر نمونــه ای می توانــد بــا حــذف عنــوان »شــرکت مخابــرات « در دیگــر روابط عمومی هــا هــم اســتفاده شــود.
نتیجه گیری انتشــار کتــاب پیــام و پاســخ در روابط عمومــی ، به عنــوان کتابــی راهنمــا در حــوزٔە پیام هــای مکتــوب و برقــراری ارتبــاط مکتــوب بیــن ســازمان و شــخص بــا نهادهــا و ســازمان های دیگــر، فرصــت مغتنمــی بــرای همــکاران مطبوعاتــی و روابط عمومی هــا فراهـم کـرده اسـت تـا بـا ملاحظـه صدهـا نمونـه ویرایـش و نـگارش شـده از پیام هـای مکتــوب ، در نوشــتن پیام هــای خــود دقت نظــر بیشــتری اعمــال کننــد.