Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی امپرسیونیسم در نقاشی، ادبیات و موسیقی

نویسنده:

(14 صفحه - از 76 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : امپرسیونیسم، نقاشی، موسیقی، هنر، رنگ، فرم، آکوردهای، نقاشان امپرسیونیست، امپرسیونیستی، دبوسی

خلاصه ماشینی:

"او معتقد است که این نویسنده‌ی روس به‌رغم دوربودن‌ از فضای‌خاص امپرسیونیسم اروپایی منجمله گرایش ناب به زیبایی از طرفی،و از سوی‌دیگر انحطاطگرایی خاص نسل‌ امپرسیونیست‌ها،به‌سبب گسترش ارتباطات در یک قرن صنعتی همانند سده نوزدهم که درآن انتشار افکار صورت می‌ گیرد و نیز به‌موجب پذیرش اشکال صنعتی اقتصاد که در روسیه نیز شرایطی تازه را به‌وجود آورد و منجر به پیدایی یک‌ ساختار اجتماعی جدید شد،به فضای روشنفکران‌غربی بسیار نزدیک می‌شود. درپی نگاهی جست‌وجوگر و فنی به تاریخ هنر نقاشی جهان-از دیرباز تاکنون-در می‌یابیم که دریافت و ارائه‌ ی نهایی این کیفیت بصری درهر زمینه‌ی تاریخی،حاصل درهم‌آمیزی چگونگی کارکردهای ویژه،چند سویه و گاه‌ بسیار پیچیده و درهم‌تنیده‌ی عناصر بصری بوده است که از مشارکت تجربیات نسل‌ها در روند تداوم سنتی دریافت‌ها از سویی و هم‌چنین شکل‌گیری روند تغییر و تکامل از طرفی دیگر حاصل آمده‌اند و یقینا به‌دنبال انگیزه‌ها و ضرورت‌ های کاربردی و زیبایی‌شناختی خود موجب به‌وجودآمدن تنوعی چشمگیر نیز شده‌اند. »در مقایسه‌ی همین‌بخش با آن‌چه که در نقاشی امپرسیونیستی از نظر ریتم می‌بینیم(ریتمی که به نوبه‌ی خود در ایجاد ابهام در فضا موثر شمرده می‌شود)باید گفت که در آثار نقاشی امپرسیونیستی به‌واسطه‌ی اینکه ریتم ضربه‌های قلم عملی صرفا نقاشانه است و لزوما از شکل‌ اشیاء و مرز و محدوده‌ای که شکل تعریف می‌کند تبعیت نمی‌کند،می‌توان چنین نتیجه گرفت که در نقاشی نیز ضرباهنگ این بافت جدید و بصری-بساوایی در سراسر اثر،پدیده‌ای است که نه تنها پیش از این وجود نداشته است، بلکه اکنون و در این زمینه‌ی جدید با درهم‌شکستن قواعد طبیعتگرای سنتی پیشین و در پاسخ به ضرورت‌های تازه‌ به شکلی آگاهانه در خدمت ارتقاء زبان و بیان بصری به کارگرفته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.