Skip to main content
فهرست مقالات

نمایش و پیام وحیانی

نویسنده:

(8 صفحه - از 96 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : نمایش ،روم ،هنر ،دین ،یونان ،کلیسای ،زرتشتی ،یهودیان ،مسیحیت ،اوستا ،خداوند ،آیین‌های ،تجسمی ،اسلام ،تصاویر ،امپراتوری روم ،خرد ،مینوی ،سرزمین‌های ،سینمای تارکوفسکی ،دینی زرتشتی ،امپراتوری روم در سال ،دین یهودی ،امپراتوری ،زمان امپراتوران روم ،فرهنگ ،سرزمین‌های تابع کلیسای روم ،مسیح ( ع ) ،ایران ،دین شرک‌آلود یونان و روم

خلاصه ماشینی:

"این عقیده اغلب همراه با ادراک مسیحیت از اتحاد میان خداوند و طبایع انسانی‌ به‌عنوان کلام خداوند که جسم‌شده در تجسد حضرت عیسی‌مسیح(ع)بیان‌ شده است(یوحنا 14-1)»10تفسیر این تجسد نزد دو فرقه‌ی اصلی مسیحیت‌ با یکدیگر متفاوت بود،زیرا کلیسای کاتولیک،بسیاری از باورهای اساطیری دین‌ شرک‌آلود یونان و روم را پذیرفت و آنها را در قالب صفات تشبیهی خداوند به‌کار گرفت درحالی که کلیسای ارتودوکس بنا به ماهیت کلامی خویش برصفات‌ تنزیهی خداوند تأکید ورزید و باورهای اساطیری را به کنار نهاد. با این وجود هرچند درمیان آیات قرآن‌مجید،به صراحت درباره‌ی‌ ممنوعیت تصویرسازی و مجسمه‌سازی توسط مؤمنان حکمی نیامده است اما دستگاه روحانیت مسلمانان برای آن که نتایج مفسده انگیز از مجسمه و نقاشی‌ که قبح ذاتی نداشتند در جامعه پیش نیاید،بااتکاء به برخی روایات منسوب بر پیامبر،تفاسیری برآیات الهی انجام دادند که نتیجه‌اش ممنوعیت یا دست‌کم، محدودیت فراوان هنرهای تجسمی شد. اما در مرحله‌ی سوم که بالاترین درک انسان از خداوند است،هرگونه‌ پیکره‌سازی و جملات تشبیهی درباره‌ی خداوند یا خداوندان را کنار می‌نهد و شناختی از او پیدا می‌کند که کاملا مجرد و انتزاعی است و به هیچ‌وجه نه‌ می‌توان تندیس او را ساخت و نه می‌توان او را به‌صورت موجودی عینی توصیف‌ کرد بلکه خداوند به موجودی فراتر از هرگونه شکل و بعد تبدیل می‌شود که به‌ جای داشتن چشم و گوش یا دست و پای خود مفهوم بینایی،شنوایی و حرکت را به‌عنوان صفات دارد. رهبران دین مسیحیت،که تورات را با نام عهدعتیق،تصدیق می‌کردند، علی القاعده می‌بایستی از دستورهای تشریعی مربوط به‌منع تصویرسازی که جزو ده فرمان حضرت‌موسی(ع)بود،پیروی می‌کردند اما از یک‌سو به‌دلیل نفوذ فراوان فرهنگ مشترکانه‌ی یونان و روم و از سوی دیگر محتوای کلام نقل‌شده‌ از حضرت‌مسیح(ع)مبنی بر تجسدیافتن خداوند به‌صورت انسانی پسر خویش، موجب کمرنگ‌شدن درک مفهومی و مجرد از خداوند شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.