چکیده:
رسانه یکی از منابع مهم کسب دانش، ثروت و قدرت است و سواد رسانه به مخاطب این قدرت را می دهد تا در برابر رسانه موضعی منفعل نداشته باشد تا از آسیب های پرداخته شده « سواد رسانه » آن دور بماند. در این نوشته، به معرفی و نقد کتاب است. تمرکز اصلی این کتاب بر فیلم و سینما و کارتون است. نویسنده علاوه بر ذکر مباحث نظری به زبان ساده، مثال هایی را مطرح و درنهایت پیام ها و لایه های پنهان معنای این متون رسانه ای را کشف رمز، تحلیل و ارزیابی کرده است. وی فراگیرشدن سواد رسانه ای را در جامعه ایران، یک ضرورت می داند که نیاز به یک نهضت ملی دارد.
خلاصه ماشینی:
این سـه تعریف برای سـواد رسـانه در کتاب ذکر شـده اسـت : سـواد رسـانه ، دانـش و مهارتـی اسـت کـه موجـب می شـود هنـگام اسـتفاده از متون رسـانه ای درک بهتـر، خطـای کمتـر و بهره منـدی بیشـتری داشـته باشـیم .
امـا نویسـنده بـرای این کـه ایـن شـبهه بـرای خواننـده کتـاب بـه وجـود نیایـد، در نقل قولـی از پاتـر (البتـه بـدون ذکـر منبـع ) اشـاره می کنـد: مخاطـب نه تنهـا بـا شـخصیت ها در رسـانه همدلـی و همذاتپنـداری می کنـد، بلکـه با خود رسـانه هـم همذاتپنـداری می کند.
به عنـوان مثـال ، وی می پرسـد چـرا افزایـش طلاق هـا بـا فیس بوک مرتبط اسـت ؟ مگـر فیس بـوک چیسـت ؟ چـرا فقـط هفت درصـد از کاربـران اینترنـت از فیس بـوک اسـتفادٔە پژوهشـی می کننـد؟ یـا این کـه چـرا گوش کـردن بـه موسـیقی رپ احتمـال اعتیـاد بـه مـواد مخـدر و الکل را افزایـش می دهد؟ درواقـع می توان گفت عمـدٔە مباحث کتـاب بـه حوزه هـای داسـتان ، صنعت سـینما، فیلـم و خصوصا نقـش هالیـوود در ترویج فرهنـگ آمریکایـی پرداختـه اسـت و بـه دیگر پرسـش های مطـرح در دیگـر موضوعاتی کـه در سـرآغاز کتـاب به آن ها اشـاره می شـود، همچون موسـیقی ، بازی هـای رایانه ای و اینترنت ، پاسـخی داده نشـده اسـت .
طـرح پرسـش ها و ارائـۀ مثال هـا و نمونه هایـی از فیلم هـا و کارتون هـای روز و آشـنا بـرای مخاطـب فارسـی زبان ، از رویکردهـای موفـق ایـن کتـاب اسـت ؛ زیـرا به رغم بحث هـای تخصصی دربارٔە سـواد رسـانه ای کـه تاکنون معمول بوده اسـت ، ایـن کتاب با ایـن تمهیـد توانسـته اسـت یـک راهنمای عملـی نسـبتا موفق بـرای همۀ اقشـار، به ویژه والدیـن و مربیان ، باشـد.