چکیده:
در این مقاله ابتدا درس اساس تناسب « آشنایی با ویراستاری و نشر » سرفصل های مصوب آن، بر
با نیازهای آموزشی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، بررسی خواهد شد. نتیجه این بررسی نشان داده است که محتوای این درس با مهارت های مورد نیاز متخصصان این حوزه، فاصله بسیاری دارد. سپس کتاب آشنایی با ویراستاری و نشر عبدالحسین آذرنگ (تهران: سمت، 1393 )، از نظر ساختاری و محتوایی و تناسب آن با سرفصل های این درس و نیز مهارت های لازم برای مخاطبان کتاب، نقد و بررسی می شود. بخش هایی از مقاله شامل پیشنهادهایی برای اصلاح و بازنگری و عنوان این درس است. آنچه کتابداران و « آشنایی با ویراستاری و نشر » درس متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی باید از نشر و ویرایش فراگیرند، همچنین ازجمله مباحث این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
ایـن پیشـنهادها به طـور غیرمسـتقیم ، نقـدی بـر سـاختار و محتـوای کلـی کتـاب آشـنایی بـا ویراسـتاری و نشـر نیـز خواهد بـود که موضـوع اصلی ایـن مقاله اسـت ؛ زیرا نشـان خواهـد داد محتـوای ایـن اثر تـا حد زیـادی متفاوت از سـرفصل های تعیین شـده اسـت و البتـه گاهـی در همیـن بخش هـا به برخـی جنبه های کتـاب مورد نقد، اشـاره ای مسـتقیم خواهـد شـد.
*** بررسـی مقدماتـی عنـوان و سـرفصل های درس «آشـنایی بـا ویراسـتاری و نشـر» نشـان دهنده فاصلـه زیـاد آن بـا نیازهـای اصلـی و مهم تـر حـوزه علـم اطلاعـات و بسهارل ٤د٩وم ١شماره ٥ دانش شناسـی اسـت کـه در بـالا اشـاره مختصـری بـه آن هـا شـد.
تأکیـد می شـود کـه ضعف هـای موجـود در طراحـی اهـداف و سـرفصل های یـک درس ، خواه ناخـواه بـر کتـاب آموزشـی آن درس نیـز تأثیـر خواهـد گذاشـت ؛ مگـر آنکـه مؤلف بخواهـد برخـی از ایـن ضعف هـا را بـا دانـش ، تجربه و تسـلطی که بـر مفاهیـم آن حوزه خـاص و نیازهـای آموزشـی رشـته مـورد نظـر دارد، برطـرف کند و بـه عبـارت دیگر، در مـواردی سـرفصل ها را نادیـده بگیرد.
اتفاقـا نویسـنده کتـاب آشـنایی بـا ویراسـتاری و نشـر نیـز بسـیاری از ضعف هـای اینچنینی را بـا همین روش ، کاهـش داده اسـت ؛ بـا ایـن حـال نقص هـای سـاختاری و محتوایی بسـیاری باقی مانـده اسـت کـه برخـی مربوط بـه خود اثر و برخی متأثر از سـرفصل های رسـمی اسـت .