چکیده:
این نوشته درباره معرفی و نقد کتاب شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی ،«؟ چرا شاداب سازی » نوشته ابراهیم افشار و نگار فاضلی است. کتاب در چهار فصل تنظیم و در هر فصل پیشنهادهایی برای « فضاهای کتابخانه » و « آرایش » ،« پیرایش » بهترشدن فضا ارائه شده است. در این مقاله ضمن معرفی کتاب، وضعیت فیزیکی، ظاهری، ساختاری و محتوایی کتاب، بررسی و در هر مورد ضمن برشمردن نقاط قوت، کاستی ها مشخص و پیشنهادهایی برای بهترشدن اثر ارائه می شود. درمجموع کتاب حاضر اثری مختصر و مفید ارزیابی می شود که کتابداران می توانند با مطالعه دقیق و به کارگیری توصیه های آن با صرف هزینه اندک، تغییرات قابل توجهی در فضای فیزیکی کتابخانه ها پدید آورند و این خود می تواند گام اول در جذاب سازی فضای کتابخانه های عمومی باشد.
خلاصه ماشینی:
همان گونـه کـه مؤلفـان گفته انـد (ص ٢٣)، کتـاب قـرار اسـت دسـتنامه ای بـرای راهنمایـی کتابـداران بـا هـدف شاداب سـازی کتابخانه هـا باشـد.
رحیـم کبیرصابـر، طـراح جلـد و صفحـه آرا، نیز بـا به کارگیری توصیه هـای مؤلفـان کوشـیده اسـت در صفحه آرایـی کتـاب ، نمونـه ای عملـی از اجـرای ایـن توصیه هـا را بـرای خواننـده بـه نمایـش بگـذارد.
هرچند در ایـن تصویر تلاش شـده اسـت بـا اسـتفاده از گلدان هـای طبیعـی و مصنوعـی تـا حـدی محیـط شـاداب تر شـود، ولـی بـه نظـر می رسـد طـراح جلـد می توانسـت تصویـر مناسـب تری بـرای ایـن منظور انتخـاب کند.
مؤلفـان در صفحـۀ ١٤٥ آورده اند: «مطالـب ایـن فصل تلاشـی بـود تا کتابـداران با برخـی معیارهای مـورد نیاز بـرای ایجاد فضایـی مناسـب در کتابخانه آشـنا شـوند و با اعتمادبه نفس بیشـتری دربـارٔە چالش های کتابخانـه صحبـت کننـد»؛ ولـی در عمل گاهی شـاهد پیشـنهادهایی کلی دربارٔە مسـائل مطرح شـده در کتـاب هسـتیم .
بـرای مثال در پیشـگفتار (صفحۀ ١٢) عنوان و فروسـت اشـتباه ذکـر شـده اسـت (کتـاب حاضـر بـا عنـوان شاداب سـازی محیطـی کتابخانه های عمومـی ، اولیـن کتـاب از مجموعـه «راهنمـای سـاده کتابـداران » اسـت ).
تفـاوت دیگر در این اسـت که در زمـان مطالعـۀ آثـار مشـابه در موضـوع سـاختمان و تجهیـزات ، اغلـب ایـن احسـاس بـه خواننـده دسـت می دهـد کـه بـرای هـر موقعیـت در تمامـی کتابخانه هـا نسـخه ای واحـد تجویـز شـده اسـت ؛ ولـی در این کتاب نویسـندگان تـلاش کرده اند به جـای دادن ماهـی ، روش ماهیگیـری را بـه کتابـداران بیاموزنـد.