چکیده:
هدف: ارزیابی عملکرد ادارهکل اطلاعرسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن براساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) و ارائه راهکار و پیشنهاد بهمنظور بهبود و اصلاح سیستم ارزیابی عملکرد آن روش/رویکرد پژوهش:. جامعه آماری این پیمایش تمامی کارکنان اداره مربوطه شامل 74 نفر، و 1500 نفر کاربران فعال آن است. تعداد 306 نفر از بین کاربران، 57 نفر از بین کارکنان و 8 نفر از بین مدیران براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تکنمونهای برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد. یافتهها: منظر مشتری بالاترین سطح توازن، و بعد ازآن منظر فرایندهای داخلی بهترین سطح توازن را داراست. دو منظر رشد و یادگیری و مالی در پایینترین سطح توازن قرار دارند. نتیجهگیری: عملکرد در دو منظر مشتری و فرایندهای داخلی متوازن و در دو منظر مالی و رشد و یادگیری غیرمتوازن است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش مزیت استفاده از BSC را برای بهبود عملکرد شرکت نشان مید دهد (باقری، ۱۳۸۹) هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن و ارائه راهکارها و پیشنهاداتی به منظور بهبود و اصلاح سیستم ارزیابی عملکرد آن است.
از این رو با توجه به اهمیت اندازه گیری عملکرد و با عنایت به آنکه کارت امتیازی متوازن از جمله ابزارهایی است که برای ارزیابی مورد استفاده قرار میگیرد و کارآمدی آن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تأیید شده است پرسش اساسی این پژوهش آن است که آیا عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل BSC متوازن است؟ پرسش های فرعی ای که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند به شرح زیر است: ۱.
پرسش فرعی شماره چهار پژوهش آیا عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر مالی متوازن و قابل قبول است؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ۵ وضعیت شاخصهای منظر مالی تعیین وضعیت شده اند.
علاوه بر نتایج ارائه شده دو نتیجه گیری کلی از این پژوهش به دست می آید و آن این است که مدیران و مسئولان اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی ایران در جهت تحقق شاخص کاهش هزینه های اضافی در منظر مالی و شاخصهای انگیزش، تفویض اختیار میان کارکنان و هم ترازسازی آنها و نیز شاخص قابلیتها و تواناییهای کارکنان در منظر رشد و یادگیری ضعیف عمل کرده اند و لذا باید در جهت توسعه این شاخصها تلاش به عمل ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل...