چکیده:
هدف: تشخیص اختلاف بین سواداطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، و دانشجویان رشته فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی - تحلیلی از نوع کاربردی یافتهها: میزان آشنایی و مهارت دانشجویان هردو رشته در تمام زمینههای مورد بررسی، شامل: میزان مهارت در استفاده از ابزارهای جستوجو و بازیابی اطلاعات، میزان آشنایی با منابع اطلاعاتی مرتبط با رشته تحصیلی، میزان مهارت در ارزیابی منابع اطلاعاتی، میزان آشنایی با مسائل اخلاقی مربوط به اطلاعات، میزان مهارت در استفاده از خدمات و قابلیتهای اینترنت، و میزان آشنایی با زبان انگلیسی درحد بالایی قرار دارد. نتیجهگیری: هر دو فرضیه پژوهش رد، و مشخص شد برخلاف یافتههای بختیارزاده، بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و جنسیت آنان اختلاف معنیدار وجود ندارد.هدف : تشخیص اختلاف بین سواداطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، و دانشجویان رشته فناوری اطلاعات دانشگاه تهران است . روش .رویکردپژوهش :پیoیشی-تحلیلیازنوع کاربردییافته ها: میزان آشنایی و مهارت دانشجویان هردو رشته در vام زمینه های مورد بررسی، شامل : میزان مهارت در استفاده از ابزارهای جست وجووبازیابیاطلاعات ،میزان آشناییبامنابع اطلاعاتیمرتبط با رشته تحصیلی، میزان مهارت در ارزیابی منابع اطلاعاتی، میزان آشناییبامسائل اخلاقیمربوط به اطلاعات ،میزان مهارت دراستفاده از خدمات و قابلیت های اینتنت ، و میزان آشنایی با زبان انگلیسی درحدبالاییقراردارد.نتیجه گیری:هردوفرضیه پژوهش رد،ومشخص شدبرخلاف یافته های بختیارزاده ، بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداریواطلاع رسانی،وفناوریاطلاعات دانشگاه تهران وجنسیت آنان اختلاف معنیداروجودندارد.
خلاصه ماشینی:
"com Informationliteracy Information literate فصلنامه مطالعات ملیکتابداریوسازماندهیطلاعات |شoره ۹۷ فریبرزخسروی |سهیلاطالبی واحد مشهد نتیجه گیری شده که که میزان سواداطلاعاتی اکثر اعضای جامعه پژوهش در سطح بالایی قرار دارد (مقدس زاده ، ١٣٨٤، ص ٥٧).
۸ رشته تحصیلیوجنسیت نتایج جدول ٣ نشان می دهد که میزان آشنایی دانشجویان کتابداری با منابع اطلاعاتی مرتبط با رشته تحصیلی شان در ٣ زمینه شامل کتاب ها با میانگین ٤.
٨ بیش از دانشجویان فناوری اطلاعات دراین زمینه و میزان آشنایی دانشجویان پسر با منابع اطلاعاتی مرتبط با رشته تحصیلی شان با میانگین ٣.
۸ به اطلاعات به تفکیکرشته تحصیلیوجنسیت نتایج جدول ٥ نشان می دهد که میزان آشنایی دانشجویان کتابداری با هر ٣ زمینه شامل شیوه های استناد به منابع با میانگین ٤.
۹ قابلیت هایاینترنت به تفکیکرشته تحصیلیوجنسیت فصلنامه مطالعات ملیکتابداریوسازماندهیطلاعات |شoره ۹۷ فریبرزخسروی |سهیلاطالبی با نظر به نتایج جدول ٦ مشخص می شود که میزان مهارت دانشجویان کتابداری در ٣ زمینه شامل سیستم ویدئو کنفرانس با میانگین ٢.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که میزان آشنایی و مهارت دانشجویان هردو رشته در تمام زمینه های مورد بررسی شامل : میزان مهارت در استفاده از ابزارهای جست وجو و بازیابی اطلاعات ، میزان آشنایی با منابع اطلاعاتی مرتبط با رشته تحصیلی ، میزان مهارت در ارزیابی منابع اطلاعاتی ، میزان آشنایی با مسائل اخلاقی مربوط به اطلاعات ، میزان مهارت در استفاده از خدمات و قابلیت های اینترنت ، و میزان آشنایی با زبان انگلیسی در حد بالایی قرار دارد."