چکیده:
هدف: دانستن اینکه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان چه وقت در تألیفات، گزارشهای پژوهشی و تدریس روش تحقیق به آثار دیگران استناد میکنند. روش/ رویکرد پژوهش: دیدگاه همه اعضای هیأت علمی دانشگاه با استفاده از سیاهه وارسی برگرفته از مقاله گارفیلد (1996) بررسی شده است. یافتهها: ارائه منابع برای مطالعه بیشتر، اثبات ادعاها، اعتباربخشی به دادهها و قسمتی از واقعیت ـ اثباتهای فیزیکی و غیره، روششناسی، اثبات روایی ابزارهای مورد مطالعه، و غیره از مهمترین دلایل استناد ارزیابی شدهاند.هدف :دانسdاینکه اعضایهیأت علمیدانشگاه شهیدباه.کرمان چه وقت درتألیفات ،گزارش هایپژوهشیوتدریس روش تحقیق به آثاردیگران استنادمیکنند. روش .رویکردپژوهش :دیدگاه همه اعضایهیأت علمیدانشگاه با استفاده از سیاهه وارسی برگرفته از مقاله گارفیلد (۱۹۹۶) بررسی شده است . یافته ها:ارائه منابع برایمطالعه بیشت،اثبات ادعاها،اعتباربخشیبه داده هاوقسمتیازواقعیت اثبات هایفیزیکیوغیره ،روش شناسی، اثبات رواییابزارهایموردمطالعه ،وغیره ازمهم ترین دلایل استناد ارزیابیشده اند.
خلاصه ماشینی:
"به طور مثال ، پشوتنی زاده و کوکبی (١٣٨٨) در مقاله ای تحت عنوان "بررسی رفتار استنادی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهیدچمران " به مطالعه دلایل استناد اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران در نوشته هایشان پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که ارائه منابع اطلاعاتی بیشتر برای مطالعه ، معرفی روش شناسی ، ابزار مورد استفاده ، شناساندن انتشاراتی که برای اولین بار ایده یا مفهومی در آنها مورد بحث قرار گرفته است و اثبات ادعاها از مهم ترین دلایل استناد در متون و تألیفات هستند.
• استفاده از دیگر متون در تفسیر یافته ها • بیان نظریه ها، فرضیه ها و مباحث عمده در زمینه موضوع مورد پژوهش دیانی (١٣٨٢) نیز دلایل استفاده پژوهشگران از منابع متفاوت در قسمت پیشینه و یا دیگر قسمت های پژوهش را موارد زیر دانسته است : • آگاهی پژوهشگر از وضعیت فعلی دانش رشته موردنظر • آشنایی با مفاهیم و ابزار • برقرار کردن رابطه منطقی و تاریخی بین پژوهش پژوهشگر و گروه مشابهی از پژوهش های قبلی • وجود پیشینه به عنوان ضرورتی اجتماعی برای پذیرش پژوهش توسط جامعه علمی • اطمینان از پرداختن به کاری جدید • گرفتن ایده ای نو • ایجاد پشتوانه مثبت یا منفی برای مفروضات ، یافته ها و روش های پژوهش همچنین راموس و ملو (٢٠١٢) در پژوهشی با روش تحلیل استنادی دریافتند که رفتار استنادی پژوهشگران در راستای دو سناریو شکل می گیرد: ١) نویسندگان استنادکننده متون اصیل علمی را می خوانند و به صورت ویژه به آنها استناد می کنند؛ ٢) کارهای استنادشده در سطح وسیعی توسط افرادی که به آن استناد کرده اند خوانده نمی شوند.
یافته هانشان دادکه "ارائه منابع اطلاعاتی بیشتربرای مطالعه "،"اثبات ادعاها"،"اعتباربخشی به داده ها و قسمتی از واقعیت ـ ثابت های فیزیکی و غیره " و "معرفی روش شناسی ، روایی ابزار و غیره " به ترتیب از مهم ترین دلایل استناد در متون و تألیفات ارزیابی شدند، ولی "شناساندن انتشاراتی که برای اولین بار ایده یا مفهومی در آنها مورد بحث قرار گرفته است " با ١٠ درصد در مرتبه بعدی قرار دارد."