Skip to main content
فهرست مقالات

ترجمان فطرت در گفتمان عرفان و هنر اسلامی پدیدارشناسی فطرت در هنر اسلامی ایران

نویسنده:

کلیدواژه ها : عرفان اسلامی ،هنر اسلامی ،هنر دینی ،آفرینش هنر اسلامی

کلید واژه های ماشینی : ترجمان فطرت در گفتمان عرفان ،هنر ،فطرت ،گفتمان عرفان و هنر اسلامی ،هنر اسلامی تجربه‌ی استحسانی ،هنر اسلامی پدیدارشناسی فطرت ،پدیدارشناسی فطرت در هنر اسلامی ،هنر اسلامی ،فطرت انسان ،زیبایی ،انسان ،روحانی ،آسمان ،ذات الوهی ،هنر اسلامی پدیدار ،گفتمانی با فطرت انسانی ،روند آفرینش هنر ،حقیقت ،گفتمان فطرت و هنر اسلامی ،پیکاسو ،ابداع ،الیاده ،روند تجربه‌ای استحسانی ،هنر اسلامی ایرانی ،غایت ،اصل ذات الوهی ،هستی ،گفتمان آرنولد هاوزر هنر دینی ،هنر دینی ،ذات الوهی عشق

فطرت انسان،نقشی از برای هر باشنده‌ای و در اوج منوع،کثرت و زیبایی،اساس ارتباط با بی‌کران و آفریدگار عیان و نهان.هنر اسلامی تجربه‌ی استحسانی‌ در اثر عدم تجانس با هستمندان عالم در پی غربتی ناشی از آگاهی بر امر متعال و در گفتمانی با فطرت انسانی،گفتمانی نه تنها از زمین بر آسمان که تسلسلی از گزین گوی‌های آسمان و زمین.کشش‌های فطری روحی که اصل ذات الوهی‌ را در فضاسازی و معماری مساجد و نقاشی تجریدی و اسلیمی اماکن مذهبی در تسلسلی محتوایی-تصویری با رنگ،نور،اشکال و نقوش در بستری از تقارن‌ فضایی و توازن کالبدی می‌نمایاند.این گفتار را تلاش بر آن است تا فطرت را با هنر ئینی چنان پیوندی زند که گفتمان فطری را در روند آفرینش هنر با نگاهی‌ نو به نگارش در آورد.

خلاصه ماشینی:

"3این زیبایی مطلق،ورای هر زیبایی محسوس و معقول تنها در یک همبستگی‌ عرفانی با آن قابل شناسایی است؛گویی انسان در ساحت هنر اسلامی می‌آفریند تا به ذات الوهی عشق ورزد و در مدد این عشق الهی به جاودانگی مانا دست‌ یابد. در این فرآیند آفرینش هنری هر چه بیشتر می‌کوشد تا حقیقت را به ترسیم‌ و تجسم کشاند،حقیقتی که عین زیبایی است و زیبایی را دوست می‌دارد؛4 ذاتی الوهی که زیباست و زیبا می‌آفریند و به هر عمل خیری چنان پاداشی‌ می‌دهد که همان زیبایی و جاودانگی است،گویی فطرت انسان همان ذات ربوبی‌ است با همه‌ی صفات و کمال. 14 جمال و زیبایی: مضمون زیبایی در هنر اسلامی چنان فراگیر و پویا است که گویی حقیقت‌ عالم عین زیبایی است‌15و انگیزه‌ی مکاشفه‌ی هنری برای انسانی است که‌ زیبایی مطلق را به عنوان غایت،هنگامی که به تجربه در می‌آید با خداوند متحد می‌داند. در هنر دینی نیز چه بیان تجریدی محض‌ همچون اشکال و فرم‌های هندسی و تزیینی و چه نمایش نمادین و رمزی، تمثیلی و تجسیمی در قالب‌های ناتورالیستی و اکسپرسیونیستی و گاه همراه با تغییر شکل‌های بسیار،می‌توان بیانی از ابداع و خلاقیتی باشد که امکان اریه‌ی‌ معنا و عمق احساس را در روند تجربه‌ای دینی-هنری فراهم می‌کند. 24هنر اسلامی در تلاش است تا در پس و پیش نقوش رنگین کاشی‌های لاجوردی سفالین تا گلدسته‌های رو به‌ آسمان،اسلیمی‌ها ختایی‌های سطح گنبد،مقرنس‌ها و کادربندی‌های اماکن‌ مذهبی،ترسیم و تجسیم‌های روحانی و کلام موسیقی عرفانی چنان نقشی زند که در پیوند تجربه و تجرید،رمز و طبیعت،عقل و عرفان و زمین و آسمان،ذات‌ خویش را مانا و همیشگی گرداند،نقشی که فطرت میل به جاودانگی را درروند تجربه‌ای استحسانی پاسخی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.