Skip to main content
فهرست مقالات

صورت زن در نگارگری معاصر (نوین)

نویسنده:

کلیدواژه ها : سنت ،ذهنیت ،صورت ،نوگرایی ،زن ،نگاه ،تزیین ،ساده‌نگاری ،خطوط سیال

کلید واژه های ماشینی : نگارگری ،هنر ،نقاشی ،زن ،آثار نقاشی استاد محمود فرشچیان ،نگارگری معاصر ،اثر زن در تابلوی نقاشی ،زن در نگارگری معاصر ،تصویر ،سنتی ،رنگ ،خطوط ،بهزاد ،ایرانی ،سبک نگارگری و نگاه نقاشان ،آثار ،آثار نگارگری معاصر مشاهده ،نگاه ،تابلوی نقاشی به فضای بنیادی ،قوت و توان هنرمند نقاش ،نقاشی سنتی ایران ،نوگرایی ،نقاشان نگارگر نوین ایرانی ،استاد ،فرهنگ ،آثار نگارگری برگزیده‌شده ،هنرهای سنتی ،نقاشی سنتی ایران معاصر ،جامعه ،روح

زن به مثابه عضوی از جامعه،موضوعی است که در ادبیات و هنر همیشه و مورد توجه و اهمیت خاص بوده است.این موضوع در هنرهای‌ تجسمی ایران از دیرباز تا امروز مورد توجه هنمندان دوره‌های مختلف از جمله دوره‌ی معاصر قرار گرفته است. رن در این نقاله موضوع اصلی است که می‌توان آن را به صورت‌های‌ گوناگون در آثار نگارگری معاصر مشاهده کرد.آن گاه به نگاهی به‌ تاریخچه،جایگاه،ساختار و خصوصیات برخی از آثار نگارگران معاصر (نوین)و تحلیل اثر زن در تابلوی نقاشی به فضای بنیادی که او متشکل‌ از آن است،پرداخته می شود.بنابراین برای قابل رؤیت نمودن صورت زن‌ از خصوصیات ظاهری و باطنی او از تصاویر بصری استفاده می‌شود،تا نما و فرآیند وی دریافت گردد. به منظور سامان‌دهی به این مقاله از محتوای توصیفی،جلوه‌های‌ جمال،قوت و توان هنرمند نقاش برای اثبات وجودی زن،که مبنای اصلی‌ این مقاله است،بهره گرفته می‌شود. هدف این پژوهش بررسی اثرگذاری سبک نگارگری و نگاه نقاشان‌ به ترسیم صورت زن است و با توجه به وجود آثار فراوان در این مورد به‌ طور تصادفی تعدادی از آثار نگارگری برگزیده شده است.

خلاصه ماشینی:

"این‌ گروه از نقاشان عقیده دارند که‌ اگر با این نحوه‌ی دید،با برخی‌ از دستاوردهای هنر مدرن غرب‌ در زمینه‌ی قالب،رنگ،خط و بافت از یک سو دیدگاه کلی آن برگرفته‌ از فرهنگ ایرانی است و از دیگر سو با زبان نوین هنرهای‌ تجسمی امروز جهان پیوند دارد و از آن کمک می‌گیرد. (نریمانی و ورق،1378،2-1) در تابلوی انتخاب شده از بهزتد،خطوط شیرین منحنی‌های تند و کند و ممتد با یک قلم و یک دست تصاویر بدیعی ایجاد می‌کند که‌ در تابلویی که مورد بحث قرار می‌گیرد نگاه نقاش زن را با همان سنت‌ دیرینه تصویر نموده است. هنرمندان سنتی ما،در مراحلی که نگارگری ایران در اوج خود بود، همواره فضایی را تصویر کرده‌اند که دارای حرکت بوده،یعنی هنمند برای القای فضای موردنظر،در ذهن پرتوان و خلاقش،پیوسته از فراز به‌ فرود،؟از برون به درون،از چپ به راست و از فضای ایستا به فضای پویا در حرکت و نوسان است و مطابق با نیاز تصویری،عوامل متعددی را با یکدیگر تنظیم و هماهنگ کرده و به دنیای خاص خود عینیت بخشیده‌ است. حلقه هم‌چنین نشان معرفت،حکمت، مهربانی و عطوفت استو(تصویر 3) صورت زن در تابلوی پرده‌ی هستی،استاد محمود فرشچیان صاحب‌ سبک خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر،با ابداع شیوه‌های نو،قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را برای بیان اندیشه‌ها و انگیزه‌ها افزایش داده است. نقاشان نگارگر به‌ خوبی بهره گرفته‌اند و در ضمن نگارگری از اندازه‌های کوچک به بزرگ‌ گرایش پیدا کرده،چهره و فیگور ایرانی شده و پرسپکتیو برای دوری و نزدیکی اشیا مورد استفاده قرار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.