Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نشانه های متأثر از نقوش ایرانی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هنر اسلامی ،نقوش ایرانی ،هنر گرافیک ،نقوش اسلیمی ،آثار هنری ،نقوش و نشان‌های گروه ،هنر ایران ،تناولی ،هنرمند مسلمان ،اسلیمی ،دوره‌ی اسلامی ،نقوش و نشان‌های ،هنرهای تجسمی ،هنرهای تزیینی ایرانی ،الهام از نقوش ،مسلمان ایرانی ،تصویر نقش ،زمینه‌ی گرافیک ،نشان‌های گروه ،نشانه‌های گروه ،اساس نقوش ،سید محمد ،عین حال ،یاد شده

خلاصه ماشینی:

"اما از اواخر این دوره به بعد به خصوص‌ (*)عضو هیأت علمی دانشکده‌ی هنر دانشگاه آزاد کرمان تصویر رحل قرآن مجید تصویر نقش میانی یک کاسه سفالی طرح شهرداری تهران(طراح:مرتضی ممیز) نشان دانشکده علوم قرآنی‌ (طراح:محمد حسین حلیمی) تصویر گل ختایی طرح نخستین جشنواره معارفی صدا و سیما (طراح:مسعود نجابتی) نقوش و نشان‌های گروه الف در دوران قاجاریه به دلیل مسایل مختلف سیاسی و استعمار نویی که‌ در منطقه‌ی خاور میانه حاکم شده بود،تنزلی آشکار در آثار هنری ایجاد می‌شود. به همین دلیل عنصصر وحدت به عنوان یک اصل مهم در خلق آثار گرافیکی در نظر گرفته می‌شود و از آنجایی که«برای هنرمند مسلمان‌ در راس همه‌ی مسائل توحیدی و وحدت مطرح است و می‌خواهد در اثر هنری خویش آن را متجلی می‌سازد مسئله‌ی وحدت را جزء اصول اساسی‌ هنر خویش قرار می‌دهد»12که «توازن و هماهنگی ناشی از آن جلوه‌ای‌ رهایی بخش داشته و انسان را از بند کثرت رها می‌سازد». در زمینه‌ی گرافیک،نشانه‌هایی که در آن از نقش‌های حیوانی‌ و انسانی استفاده شده بیشتر مربوط به هنر ایران باستان با یک سری‌ تغییرات و تحولات بوده و می‌توان ادعا کرد چنین نشانه‌هایی بر اساس‌ نقوش ایرانی اسلامی طراحی شده‌اند. (نقوش و نشان‌های گروه ت) نتیجه: با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی نمونه‌های ارائه شده به صراحت‌ می‌توان گفت آنچه امروزه به عنوان اصول هنر گرافیک قامداد می‌شود،در قرون گذشته توسط هنرمندان مسلمان ایرانی پایه‌ریزی شده و در آثارشان از این اصول پیروی می‌کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.