Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر خلاق در هنر و طراحی گرافیک ایرانی (سده نهم ه.ق) بررسی صفحه آرایی برگ هایی از کتاب شاهنامه بایسنقری

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"یا برای نمونه‌ اگر همین عنوان‌های فرعی را با قاب تزیینات آن از میان صفحه و جای‌ خود جدا ساخته و در صفحه و در جای دیگری به طور مستقل استفاده کنیم‌ در خواهیم یافت که زیبایی‌های این نوع کار تنها کلاسیک و قدیمی نبوده‌ تصویر شماره 4 بلکه جلوه‌های امروزین نیز در آن نهفته است. در این صفحه چه در نحوه‌ی‌ قرار گرفتن اجزا و عنوان‌ها و چه در طراحی تزیینات که در داخل قاب و جدول‌ها قرار گرفته است،حتی نقطه‌ها و علامت‌های انتهای متن دایره‌ی‌ طلایی با خطوط رسامی شده روی آن مانند گل است. متن‌ اشعار با یک قلم خوشنویسی شده و در بین مصرع‌ها و دور آن،با خطوط تصویر شماره 5-ذکر اتمام شاهنامه و ابیاتی که فردوسی در شکایت گفتهـ حبابی شکل محیط و دورگیری و داخل آن با رنگ طلا پوشانده شده‌ است. در این صفحه عنوان در نیمه‌ی پایین صفحه و نوشته‌ها با رنگ سفید بر فضای تیره قرار گرفته و(ذکر اتمام شاهنامه و ابیاتی که فردوسی در شکایت گفته)آمده است،این صفحه با یک قاب ساده از رسم چند خطی‌ تشکیل می‌شود که فضای اصلی است. عنوان صفحه در یک قاب کوچک در میان دو ستون وسطی در قسمت نیمه‌ی پایینی دیده می‌شود که به صورت توخالی‌ و دورگیری نوشته و طراحی شده است. نتیجه: اجرای طراحی صفحات بدون تصویر و دارای طراحی به عنوان دیزاین‌ در کتاب شاهنامه بایسنقری نمایان‌گر آن است که استفاده از قاب یا کادر مرجع و استفاده از عناصر اصلی در ارتباط با قاب اصلی یعنی دایره،مستطیل‌ و مثلث و شیوه‌ی تقسیم‌بندی فضاها و قرار دادن عناصرمهم در نقاط مختلف صفحه نکته‌ای است که آگاهی و شعور بالای هنری طراحان این‌ کتاب را گواهی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.