چکیده:
تعاونی دهیاری ها از سال 1387 با هدف کمک به نهاد دهیاری ها در امور اجرایی، عمران و آبادانی روستاها و خدمات رسانی بهتر به روستاییان تأسیس شده است. در این مقاله به ارزیابی رضایت مندی روستاییان از خدمات تعاونی دهیاری های دهستان دشت سر شهرستان آمل پرداخته شده است تا این نکته را مورد بررسی قرار دهد که روستاییان از کدام بعد از خدمات ارایه شده، رضایت بیشتری دارند. روش کار به صورت توصیفی و تحلیلی بوده است. گردآوری اطلاعات از طریق انجام مصاحبه عمیق با مسئولین تعاونی و مدیران محلی و نیز تکمیل پرسشنامه خانوار صورت گرفته است. جامعه آماری مورد نظر علاوه بر مسئولین محلی، 135 خانوار روستایی ساکن در دهستان دشت سر را نیز شامل می شود که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده است. برای تحلیل داده ها از آزمون های کای-اسکوئر، Tتک نمونه ای و تجزیه واریانس یک طرفه (ANOVA) بهره گرفته شده است. نتایج بررسی ها نشان داد که هرچند از نظر روستاییان، تعاونی دهیاری های دهستان دشت سر در بعد خدمات کالبدی موفق تر از ابعاد زیست محیطی و اجتماعی – فرهنگی عمل کرده است، با این وجود کماکان روستاییان از انواع خدمات ارایه شده توسط تعاونی دهیاری ها رضایت کامل ندارند.
Cooperative firms after government and private sectors are being considered as a third dimension of any economy. The numbers of this type of firms are increasing. This in turn has let to great revenues which would well justify their value and importance. Nowadays, there are many cooperative firms with different names but all have one goal in common, that is the achievement of development. Women cooperative firm in Turkey, municipality cooperative firm of European countries, specialized agricultural cooperative firms in China, rural cooperative firm as well as housing and service cooperative firms in Iran are among some of this type of firms. Iran has another type that is village cooperative firms. This type of firm established in 1387. Their major objective is to help village council institution regarding handling their executive affairs, development of the villages and rendering of better services to the rural settlers. There exist 733 of this type of firm in the country capable of providing services to the rural people. This study aims to assess the degree of rural settlers’ satisfaction regarding services rendered by Dashtesar (Amol) cooperative. It further tries to individually investigate the degree of rural settlers’ satisfaction regarding provision of physical and cultural services.
خلاصه ماشینی:
"در مطالعه دیگری نیز که با هدف تحلیل پایداری اجتماعی- اقتصادی تولید زعفران و بر اساس معیارها و مؤلفه های سه گانه پایداری کشاورزی شامل گروهها و نهادهای محلی، نهادههای بیرونی توانمندکننده، فناوری- های حفاظت کننده منابع در یک منطقه روستایی دارای محدودیت های محیطی صورت گرفته ، مشخص شده که نبود انجمن ها و سازمانهای دولتی و غیردولتی در زمینه بهبود کیفیت و ارتقای تولید زعفران و ارائه برنامه - های ترویجی در زمینه افزایش آگاهی و مهارت کشاورزان و عدم فعالیت تعاونیهای خرید برای رهایی از واسطه ها از جمله مشکلات اجتماعی در تولید پایدار زعفران هستند.
جدول شماره (١٢): مقایسه وگروه بندی روستاها بر اساس میزان رضایت از خدمات با آزمون ANOVA )به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره (١٣): مقایسه و گروه بندی روستاها بر اساس میزان رضایت از خدمات با آزمون تعقیبی دانکن )به تصویر صفحه مراجعه شود) ٥) نتیجه گیری اهداف تشکیل تعاونی دهیاریها عبارت است از استفاده بهینه از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی روستاها برای توسعه آنها و حفظ و گسترش منابع طبیعی نظیر جنگل ها و مراتع ، استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات فنی و اجرایی موجود برای فعالیت های عمرانی، ایجاد فرصت های شغلی برای نیروی انسانی متخصص و جوانان روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها، کمک به رونق اقتصادی روستایی از طریق افزایش اشتغال و درآمد روستاییان و کاهش فاصله بین تولید و مصرف محصولات روستایی، استفاده از توان مردمی و ایجاد همگنی و علاقه جهت انجام کار در مردم و جلب مشارکت آنها با توجه به سهامدار بودن، ایجاد زمینه های مناسب برای فروش محصولات کشاورزی و دامی ساکنان روستاها از طریق ارزش افزوده حاصل از اشتغال افراد در زمان بیکاری فصلی در فعالیت کشاورزی، ایجاد شبکه های جمع آوری و فرآوری محصولات کشاورزی، دامی، صنعتی و مانند آن در روستاها از طریق توسعه فعالیت تعاونی."