Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی معرفت در قرآن

نویسنده:

(14 صفحه - از 26 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،قرآن کریم ،اجتماعی ،جامعه ،انسان ،شناخت ،جامعه‌شناسی ،دانش ،یقین ،عقل ،خدا ،تقلید ،پیروی ،شریفه ،علم ،معرفت در قرآن ،پیشین ،قوم ،اندیشه ،عوامل اجتماعی ،منابع معرفت ،عوامل ،در قرآن ،گرایش ،انواع ،رابطه ،تأثیر عوامل اجتماعی ،تاریخ ،تعین اجتماعی معرفت ،عوامل اجتماعی در محتوای معرفت

خلاصه ماشینی:

"اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که از نگاه قرآن کریم نحوه این ارتباط چگونه است؟ آیا از آیاتی که در باب رابطه جامعه و معرفت ذکر شد می توان به دست آورد که اولا، عوامل اجتماعی در محتوای معرفت دخالت دارد یا تأثیر این عوامل تنها در حد تعیین موضوع، شرایط و جهت دهی علایق انسان است؟ و ثانیا، اگر از نظر قرآن کریم دخالت اجتماعیات در محتوای معرفت مؤثر باشد، آیا این دخالت را به نحو علت تامه می داند یا در حد اقتضا و علت ناقصه؟ به عبارت دیگر، آیا از آیات شریفه می توان برداشت کرد که اجتماعیات، تعیین کننده نوع معرفت هستند و انسان متعلق به هر گروه و طبقه خاص، از نوعی اندیشه و گرایشی برخوردار است که طبقه و گروهش اقتضا می کند؟ ثالثا، آیا قرآن کریم فقط هویت جمعی اندیشه را می پذیرد و تفکر فردی را نفی می کند; یعنی آیا ممکن نیست که کسی اندیشه ای داشته باشد که برگرفته از اجتماع نباشد؟ قرآن و دخالت اجتماعیات در محتوای معرفت آیاتی که در باب رابطه معرفت و جامعه ذکر شد بر دو دسته اند: الف. قرآن کریم و عامل مسلط اجتماعی برخی از جامعه شناسان معرفت، عوامل اجتماعی را تعیین کننده و مسلط در به وجود آمدن معرفت می دانند و در واقع، این شرایط اجتماعی است که نوع دانش یا گرایش های انسان را تعین می بخشند; برای نمونه، مارکس ضمن تلقی «طبقه» به عنوان عامل مسلط، معتقد است که آگاهی آدمیان تعیین کننده هستی آنها نیست، بلکه به عکس، هستی اجتماعی آدمیان است که آگاهی آنان را تعیین می کند و هستی اجتماعی نیز تبلور یا محصول نیاز اقتصادی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.