Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر موضوعی و تفسیر تربیتی و نسبت میان آنها

نویسنده:

(4 صفحه - از 51 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،قرآن کریم ،تفسیر موضوعی ،تفسیر قرآن به قرآن ،آیات قرآن ،تفسیر ترتیبی ،تفسیر موضوعی و تفسیر تربیتی ،فهم ،روش تفسیر ترتیبی تفسیر ،التفسیر ،تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی ،آیات قرآن کریم بدون توجه ،تفسیر موضوعی بر تفسیر ترتیبی ،مراحل روش تفسیر موضوعی ،مفسر ،احتمال ،توقف تفسیر موضوعی بر تفسیر ،روش ،کشف مفاهیم آیات قرآن ،تفسیر ترتیبی آیات ،کشف ،کشف نظریه قرآن ،مراد خداوند از آیات قرآن ،نظریه قرآن ،آیات قرآن به‌منظور کشف نظریه ،تفسیر موضوعی قرآن کریم ،شناسایی ،تبیین دقیق نظریات قرآن ،فهم صحیح و کامل

خلاصه ماشینی:

"([3]) بنابراین، در بین احتمالات سه گانه، احتمال سوم، صحیح و قابل پذیرش می باشد; زیرا همان گونه که بیان گردید، تفسیر ترتیبی مقدم بر تفسیر موضوعی و پیش زمینه ای برای آن است که بدون توجه به آن، تفسیر موضوعی، ناقص و ناکارآمد خواهد بود و به سرمنزل مقصود نخواهد رسید; چرا که بدون آگاهی از مفاهیم و مقاصد قرآن، به ویژه آیاتی که به گونه ای با موضوع موردنظر در ارتباطند، نمی توان به کار تفسیر موضوعی پرداخت و نظریه دقیق و جامع قرآن را درباره موضوع موردنظر ارائه نمود. سؤال دوم: آیا لازم است مفسر به تفسیر موضوعی، همه آیات مربوطه، اعم از آیات قطعی و احتمالی مربوط به موضوع را تفسیر ترتیبی نماید یا تفسیر ترتیبی آیات قطعی کفایت می کند؟ پاسخ: کسی که درصدد تفسیر موضوعی قرآن است باید استقراء کامل نموده، همه آیات مربوط به موضوع موردنظر، اعم از قطعی و احتمالی را شناسایی و به روش تفسیر ترتیبی تفسیر نماید; چرا که اساسا یکی از مراحل روش تفسیر موضوعی، مطالعه اکتشافی و جمع آوری آیات احتمالی است; زیرا برخی آیات که احتمال ارتباط با موضوع را دارند و به تنهایی گویا نیستند، با قرار گرفتن کنار آیات متناسب و مرتبط با موضوع، چه بسا گویا می شوند و برخی بر برخی دیگر گواه می گردند تا مفادشان روشن و هویدا شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.