Skip to main content
فهرست مقالات

پیامبر اعظم (ص) مظهر و مجلای اسم اعظم حق تعالی

نویسنده:

(5 صفحه - از 42 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : اسم اعظم ،اسم ،مظهر ،مجلای اسم اعظم حق‌تعالی ،حق ،قرآن ،تجلی ،ولایت ،پیامبر اعظم ( ص ) ،فرقان ،عقل ،حقیقت ،مراتب کمالی پیامبران پیشین ،مظهر و مجلای اسم ،اسما و صفات ،انبیا ،کتاب ،انسان کامل ،ظهور اسما و صفات حق‌تعالی ،عرفا ،خاتم ،مظهر اسم اعظم ،ذات ،مظهریت اسم اعظم ،عقل اول ،مظهر اسم ،هستی ،ظهور ،کتاب پیامبر اعظم ،جمع

خلاصه ماشینی:

"از آن رو که پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) مظهر و مجلای اسم اعظم حق تعالی است، مقام و مرتبت او برتر از کل دایره هستی است; تمامی مراتب کمالی پیامبران پیشین در وجود مقدس او جمع است. بر این اساس، همان گونه که اسم شریف «الله» در حقیقت و مرتبه بر همه اسما مقدم و بر جمیع اسما تجلی نموده است، مظهر این اسم جامع که انسان کامل محمدی(صلی الله علیه وآله)است بر همه مظاهر دیگر الهی مقدم بوده و می تواند به طور کامل مرآت حق نما باشد;([4]) واسطه ظهور همه خیرات و برکات و سرمنشأ تحقق عوالم جبروت و ملکوت و عالم شهادت است. از آن رو که قرآن، مظهر اسم شریف «الله» و از مظاهر و تجلیات مقام جامع احدی است، کامل ترین کتاب است و به دلیل مظهریتش نسبت به اسم جمعی، تمامی اسمای ربوبی را منعکس می کند و به همین دلیل است که شریعت قرآن، خاتم همه شرایع است و ولایت اولیای قرآن نیز به حسب همین میزان، «ولایت ختمیه» است. ([30]) مطابق عقیده ملاصدرا، کتاب پیامبر خاتم(صلی الله علیه وآله) به دلیل آنکه دارای مقام قرآن است، به نور توصیف شده است: (ولکن جعلناه نورا نهدی به من نشاء من عبادنا)(شوری: 52); زیرا «نور» به مرتبه عقل بسیط قرآنی اشاره دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.