Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی

نویسنده: ؛

اسفند 1385 - شماره 111 (16 صفحه - از 9 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : زبان دین ،زبان دینی ،شناختاری زبان دینی ،گزاره‌های دینی ،دینی ،غیر شناختاری ،زبان نمادین ،فلسفه دین ،نمادین ،نظریه‌های شناختاری ،گزاره‌های کلامی ،خداوند ،شناختاری و غیر ،نظریه‌های غیر شناختاری ،بازی زبانی ،شناختاری بودن زبان ،کلامی ،واقعیت ها ،بازی ها ،پذیری ،ارزش ها ،تحقیق پذیری ،گزاره‌های دینی تحقیق ،پیشین ،ترکیبی از زبان ،احکام دینی ،فیلسوفان دین ،دیدگاه بریث ویت ،نمادهای دینی ،پذیری اخروی

مبحث زبان دین به عنوان یکی از شاخه های فلسفه دین در قرن معاصر، در فلسفه غرب، دارای جایگاه ویژه ای است. به طور کلی، فیلسوفان دین در تحلیل زبان دینی، قایل به دو دیدگاه هستند: 1. دیدگاهی که گزاره های دینی را صرفا ناظر به ارزش ها، اعمال و بیان احساسات دیندار می داند (غیر شناختاری); مانند نظریه «زبان نمادین» تیلیخ، نظریه «شعری» سانتایانا، نظریه «عمل گرایی» بریث ویت، نظریه «اسطوره ای» کاسیرر و نظریه «بازی های زبانی» ویتگنشتاین. 2. دیدگاهی که گزاره های دینی را ناظر به واقع و توصیفگر واقعیت ها می داند (شناختاری); مانند نظریه متفکران اسلامی، نظریه «تمثیل» آکوییناس، نظریه «تحقیق پذیری اخروی» جان هیک، نظریه «ابطال پذیری و معناداری» بازیل میچل. نهایت اینکه زبان دینی صرفا دارای یک کارکرد خاص نیست، بلکه ترکیبی از زبان های متعدد است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.