چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررســی ثبات درونی و روایی عاملی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم شــان - موران وبار (٢٠٠٤) در بین معلمان گناباد انجام شد. در این پژوهش ، ٢٩٠ معلم از مدارس ابتدایی شهر گناباد و حومه با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ثبات درونی مقیاس به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی مورد بررسی قرار گرفت . یافته ها نشان داد که آلفای کرونباخ برای مقیاس مذکور، ٠.٩٢ است و گویه ها همبستگی بالایی با کل مقیاس دارند. همچنین تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی ، یک عامل را نمایان ساخت که ٥٤.٩٥ درصد واریانس را تبیین می کند. نتایج گویای آن است که مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم در کشورمان ، مشابه با کشورهای توسعه یافته ، از ثبات بالایی برخوردار است ، لیکن برخلاف ساختار دو عاملی مشخص شده در این کشورها، در ایران احتمالا ساختاری تک عاملی دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مقیاس مذکور ابزاری مناسب جهت اندازه گیری خودکارآمدی جمعی معلمان ایرانی در پژوهش های مختلف است .
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش کلاســن )٢٠١٠( که به منظ ور بررســی ســاختار عاملی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم در کانادا انجام شده بود، استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نشــان داد که مقیاس مذکور نه تنها از دو خرده مقیاس مجزا تشــکیل شده است بلکه ساختار عاملی مســتحکمی شبیه به چارچوب ارائه شده توسط شان - موران و بار )٢٠٠٤(، دارد.
نتیجة پژوهش حاضر نشــان می دهد که مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم در ایران نیز، همانند ســایر جوامع و فرهنگ های مختلف ، از ثبات درونی بالایی برخوردار است و این یافته با نتایج به دست آمده از پژوهش شان - موران و بار )٢٠٠٤( و چانگ و همکاران )٢٠١٠(، همخوان است .
در بررســی روایی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم ، پژوهش حاضر با به کارگیری تحلیل عاملی اکتشــافی به روش مؤلفه های اصلی مشخص ســاخت که مقیاس مذکور ســاختاری یک عاملی دارد؛ ایــن یافته برخلاف نتایج پژوهش های شــان -موران و بار )٢٠٠٤(، اســککتر و شان - موران )٢٠٠٦(، کلاسن )٢٠١٠(، چانگ و همکاران )٢٠١٠( و نیز کلاســن و همکاران )٢٠١٠( اســت که همگی ساختاری دو عاملی را برای مقیاس مذکور برشمرده اند.
علاوه بر این ، با توجه به اهمیت بررســی روایــی همزمان مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم ، ضروری است همبستگی آن با مقیاس کارآمدی جمعی معلمان )ط راحی شده توسط گدارد و همکاران ، ٢٠٠٠( نیز مورد پژوهش قرار گیرد.
در پایان باید گفت پژوهش های مختلف ، اندازه گیری خودکارآمدی جمعی معلم را با ســنجش میانگین باورهای هر یک از اعضا در خصوص توانایی کل گروه و آن هم با اســتفاده از پرســش نامه ، انجام داده اند )روش دوم معرفی شده در مقاله برای سنجش باورهای کارآمدی جمعی معلم (."